• Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Räntefri delbetalning med SVEA
Tillbaka
Cyklar  Mountainbike MTB  Hardtail MTB  Trek MTB Marlin 5 Gen 3 Green

Trek MTB Marlin 5 Gen 3 Green

Trek MTB Marlin 5 Gen 3 Green
Beskrivning

Mångsidig glädjespridare som fungerar även för den dagliga pendlingen

Är du ny inom stigcykling och vill ha en underhållande mountainbike som även kan fungera för pendling? Har du siktet inställt på en hoj som sätter fokus på prisvärdhet, men där man inte snålat in på de komponeneter som har störst betydelse, ja då är glädjespridaren Trek Marlin 5 Gen 3 helt rätt modell. En mångsidig hardtail för oss som lockas av äventyrlig körglädje och långa dagar i sadeln, men som samtidigt inte vill behöva tömma hela plånboken. Det här är en föredömligt lättkörd hoj med smidig 1x-drivlina från Shimano, ställbar framgaffel från Suntour och effektiva hydrauliska skivbromsar. Det gör den till ett bra val för dig som är nyfiken på äventyrlig MTB-cykling och som har siktet inställt på adrenalinstinna skogsrundor. 

Nyckeln till framgång!

  • Prisvärd storsäljare, en underhållande MTB som fungera utmärkt för både pendling och stigcykling
  • Lättviktsram i aluminium med invändig kabeldragning som skyddar vajrarna och ger ett eleganta utseende
  • Framgaffel från Suntour med ställbar spiralfjädring, lockout och 100 mm slaglängd
  • 9-växlade Shimano CUES är en krångelfri drivlina som håller länge och alltid presterar på topp
  • Hydrauliska skivbromsar från Tektro med kraftfull bromsverkan oavsett väder, vind och årstid
  • Hjulset med aluminiumfälgar från Bontrager (Connection) och greppsäkra gummin från Bontrager (XT3 Comp)
  • Användarvänlig Blender teknologi - Fäst dina digitala grejor direkt på styrstammen 
  • Hjulstorlek som är anpassad efter för ramens storlek (tillverkas i hjulstorlekarna 29-, 27,5- och 26-tum)

Robust aluminiumram med komfort och praktisk funktion i fokus

Stommen utgörs av en lätt ram i Aluminium (Alpha Silver) och den har en geometri som sätter både komfort, manöverförmåga och framkomlighet i fokus. De mindre ramarna (XXS, XS och S) har en böjd form på överröret, vilket gör det lättare för kortare cyklister att stå grensle över cykeln. De större ramarna (M, ML, L, XL och XXL) har ett rakare överrör eftersom längre cyklister oftast inte har samma problem med höjden. En annan smart detalj är de praktiska monteringsfästena för både pakethållare och cykelstöd, perfekt för dig som vill förvandla din hoj till en praktisk packåsna.

Dämpad framgaffel med ställbar fjädring som även är praktiskt låsbar 

Framtill sitter en dämpad gaffel från SR Suntour med ställbar spiralfjädring och 100 mm slaglängd som dessutom är utrustad med Lockout. Det innebär att du kan spärra gaffeln och därmed åstadkomma högre pedaleffektivitet, vilket är perfekt på släta avsnitt där effektiviteten kanske är viktigare än stötdämpningen.

Smidig 1x-drivlina och skivbromsar med effektiv bromsförmåga 

Den smidiga 1x-drivlinan består av en 30-tandad singelklinga samt en 9-delad kassett (11-46T) och en nyutvecklad växelförare från Shimano (CUES U4000), vilket sammantaget ger ett växelomfång som ser till att du kan hålla ett högt tempo i de flesta typer av terräng. Inbromsningen handläggs av effektiva hydrauliska skivbromsar, vilket ser till att du har kraftfull bromsverkan oavsett om det är lerigt, regnigt eller slaskigt underlag som gäller för dagen.

Robust hjulset som är anpassat efter cykelns ramstorlek 

Hjulsetet från Bontrager som består av dubbelbottnade aluminiumfälgar och de har fått ett par greppsäkra gummin som kan hanterar allt från slät asfalt till stökig skogsterräng. Den genomgående snabbkopplingen är ett bättre, starkare och mer exakt inriktat hjulinfästningssystem som håller hjulet fast säkrare än vanliga snabbkopplingar. Hjulstorlek är dessutom anpassad efter ramens storlek (29"-hjul på de större ramarna och 27,5"-hjul samt 26"-hjul på de mindre ramarna) vilket ger dig en väl avvägd balans mellan hastighet, manöverförmåga och maximal kontroll. 

Även taggad i

Egenskaper
Information om cykelns specifikation: Information om cykelns specifikation På grund av rådande världsläge kan vissa av cykelns komponenter skilja sig mot vad som anges i specifikationen och vad som syns på bilderna. Tillverkaren kan utan förvarning ersätta komponenterna i ordinarie specifikation till likvärdiga komponenter.
Artikelnummer: 0111896-0390
Varumärke:TREK
Variant:Grön
Tillverkarens artikelnummer:-
Knytnummer:0111896
Specifikation
Personalisering:Mountainbiking
Produktserie:Trek Marlin
Modellserie:Trek Marlin
Kön:unisex, Dam, Herr
Damspecifik: 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Tillverkarens färg:-
Årsmodell:2024
Vikt (enligt tillverkaren):15.10 kg (Netto)
Hemsida tillverkare:www.trekbikes.com/se/sv_SE/cyklar/mountainbikecyklar/mountainbike-cross-country/marlin/marlin-5-gen-3/p/40773/
Elcykel:Nej
Din längd: 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Passar Längd (cm):-
Typ av broms: 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar: 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

9-växlad (1 x 9)
Växelreglageserie:Shimano Cues
Bakväxelserie: 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus GX Eagle
Tourney   GX    
NX Eagle
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano Cues
Ramset
Ramstorlek:-
Ram:-
Rammaterial: 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Aluminium
Framgaffel:-
Framgaffeltyp: 

Framgaffeltyp

En dämpad framgaffel är idag standard på mountainbikes, helt enkelt för att klara av den terräng som cykeln används i. Det finns även en hel del hybridcyklar med dämpade framgafflar, för att ge dig lite mer komfort på grusvägar och eventuella skogsstigar. Om du ska cykla i skog eller på lättare stigar, alternativt mycket grusväg, så är en dämpad framgaffel ett bra val!

Stela framgafflar återfinns på standard, racer och hybridcyklar, och lämpar sig bäst för cyklar som mestadels ska befinna sig på asfalt. Du får en lättare cykel, en cykel som känns rappare och en cykel som upplevs svara bättre på dina rörelser. Vissa nischade cyklar som fatbikes och touringcyklar har också stela framgafflar, men då kompenseras det oftast med väldigt breda och rejäla däck för att återge lite av komfortkänslan. Om du ska cykla på främst asfalt, och kanske någon snällare grusväg så är en stel framgaffel helt rätt för dig!

Dämpad
Framgaffel, typ av fjäder:Stålfjäder
Slaglängd fram: 

Slaglängd fram

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

En hel del hybridcyklar har också stötdämpning fram, runt 60-80 mm slaglängd för att öka komforten. Detta ska inte ses som något som gör att cykeln går att använda som mountainbike, utan är främst för att öka komforten på grusvägar och plattare stigar eller spår.

-
Låsbar framgaffel?: 

Låsbar framgaffel?

Låsbar innebär att fjädringens rörelse låses i en position (alternativt begränsas) för att underlätta när man t.ex. cyklar i branta uppförsbackar eller i slät terräng.

Olika tillverkare hanterar detta på olika sätt. Vissa fjädringar blir helt låsta (stumma) medan andra har valt att t.ex. bromsa upp kompressionsdämpningen.

Via reglage på framgaffeln
Bakgaffeltyp: 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Stel
Hjulstorlek: 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

-
Hjul
Hjul:-
Framnav:-
Baknav:-
Fälgar:-
Framdäck:-
Bakdäck:-
Däckdimension:-
Drivlina
Växelreglage:-
Bakväxel:-
Vevparti:-
Kedja:-
Kassett:-
Komponenter
Frambroms:-
Bromsskiva fram:-
Bakbroms:-
Bromsskiva bak:-
Styrlager:-
Styre:-
Styrstam:-
Sadelstolpe:-
Pedaler:-
Handtag/Styrlinda:-
Storlekstabell
Recensioner

Liknande Produkter

Orbea Hardtail Mtb Laufey H30 Metallic Olive Green-Titanium Black
I lager. Leveranstid: 12–15 dagar
Orbea Hardtail Mtb Laufey H30 Blue Stone -Spicy Lime Gloss
I lager. Leveranstid: 12–15 dagar
Orbea Hardtail Mtb Laufey H10 Metallic Olive Green-Titanium Black
I lager. Leveranstid: 8–13 dagar
Orbea Hardtail Mtb Laufey H30 Tanzanite Matt/Blue Stone Gloss
I lager. Leveranstid: 8–13 dagar
BRA PRIS
Orbea Hardtail MTB Onna 27 40 Black
I lager. Leveranstid: 12–15 dagar
SCHWALBE Däckavtagare Tire Levers
I lager. Leveranstid: 7–14 dagar

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Meny

Varukorg(0 artiklar )

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan