• Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Räntefri delbetalning med SVEA
Tillbaka
Cyklar  Cyclocross & Gravel bike  Gravel bike  Orbea Gravel Bike Terra H30 Metallic Night Black

Orbea Gravel Bike Terra H30 Metallic Night Black

Orbea Gravel Bike Terra H30 Metallic Night Black
Beskrivning

Gravel för dig som vill ha full framkomlighet även på förrädiska underlag

Letar du efter en allsidig gravelhoj för långa dagar i sadeln som sätter fokus på full framkomlighet med rätt stabilitet och hög komfort även på förrädiska underlag så är Orbea Terra H30 helt rätt val. Tack vare kvalitativa material och en modern geometri så är den här mångsidiga äventyraren extremt uthållig... med Terra du kan både pendla, konditionsträna samt korsa kontinenter på en och samma hoj. Den har kapacitet ta dig till helt nya platser, oavsett om det bara är en snabba genväg till jobbet eller en lång söndagsrunda i outforskad terräng. Den utgör med andra ord en högklassig introduktion till en värld av spännande cykling, och den är både snabb, bekväm, underhållande och makalöst praktisk.

Nyckeln till framgång!

  • Passar utmärkt för långa, hårda kilometer på både asfalt, grusväg och andra typer av mer förrädiska underlag
  • Högklasssig stomme i trippelreducerad aluminium (hydroformad) som klarar riktigt tuffa tag
  • Framgaffel i kolfiber (Terra ICR Carbon) som levererar en underbart direkt styrkänsla 
  • Geometri med fullt fokus på gravel som levererar hög komfort och en underbart distinkt körkänsla 
  • Slagkraftig 2x-drivlina med 24 välsmorda växlar från Shimano (GRX RX820/RX610) med brett register
  • Kraftfulla hydrauliska skivbromsar (RX400) som ger konsekvent bromsförmåga oavsett förhållanden
  • Hjulset från Orbea (OC1) som försetts med 38 mm breda gummin från Vittoria (Terreno Dry Gravel )
  • Utformningen på ram och gaffel medger en däcksbredder på upp till 45mm (700c) eller hela 50mm (650b)
  • Utrustad med kvalitetskomponenter samt försedd med dedikerade fästpunkter för dina tillbehör

Högklassig aluminiumram med rätt vinklar och väl genomtänkta detaljer

Vi skulle kunna skriva spaltmeter om stommen men nöjer oss med att nämna att ett grundligt utvecklingsarbete garanterar att den trippelreducerade och hydroformade aluminiumramen ser till att du utan problem spendera många långa timmar i sadeln, där både komfort och kursstabilitet är hårt prioriterat. Framtill sitter en framgaffel i kolfiber som dämpar vibrationer och bidrar till att skapa en solid känsla samt maximera styrprecisionen. Lägg därtill ett extremt mångsidigt bockstyre som utgör grundbulten för dess smidiga manöverförmåga, fina mångsidighet och pålitliga körkänsla.

Slagkraftig japansk 2x-drivlina som levererar imponerande fartresurser 

Under motorhuven hittar du en extremt slagkraftig 2x-drivlina, det handlar mycket kortfattat om 24 växlar som styrs via traditionellt mekaniska reglage. Den är speciellt utvecklad för gravel och ställer i princip aldrig till med nått krångel samt har enhälligt hyllats för sin distinkta och smidiga känsla i växlingarna. Den utgörs av ett robust vevparti med dubbla klingor (30/46T) samt en 12-delad kassett (11-36T), vilket sammantaget ger en utväxling med stor extremt stor bredd men som fortfarande sätter stort fokus på driftsäkerheten. 

Kraftfulla hydrauliska skivbromsar med pålitlig bromsförmåga i alla väder

När det går undan så ökar kraven på bromsförmågan och just därför är cykeln försedd med hydrauliska skivbromsar, vilket dels borgar för ett minimalt underhållsbehov och dels ser till att du har tillgång till kraftfull bromsförmåga året om, och dessutom oavsett om det är torr, blött eller slaskig asfalt som gäller för stunden. 

Hjulset med gummin som klarar allt slät asfalt till riktigt stökiga underlag

Hela bygget rullar på ett robust hjulset med genomgående axlar som försetts med ett par greppsäkra kvalitetsgummin ser till att du kan flyga fram både på allt från slät asfalt till riktigt stökiga underlag utan att du behöver oroa dig för att dra på dig en massa trista punkteringar. Om du förväntar dig maximal valuta för pengarna, om du söker ha kvalitet, mångsidighet, slitstyrka och nästan gränslös underhållning i sadeln ja då har du hittat helt rätt!

Även taggad i

Egenskaper
Information om cykelns specifikation: Information om cykelns specifikation På grund av rådande världsläge kan vissa av cykelns komponenter skilja sig mot vad som anges i specifikationen och vad som syns på bilderna. Tillverkaren kan utan förvarning ersätta komponenterna i ordinarie specifikation till likvärdiga komponenter.
Artikelnummer: 0111714-M474
Varumärke:ORBEA
Variant:METALLIC NIGHT BLACK
Tillverkarens artikelnummer:-
Knytnummer:0111714
Specifikation
Hjulstorlek: 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

28"
Personalisering:Gravel
Modellserie:Orbea Terra
Kön:Unisex, Dam, Herr
Damspecifik: 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Tillverkarens färg:Metallic Night Black
Elcykel:Nej
Din längd: 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Passar Längd (cm):-
Typ av broms: 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar: 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

22-växlad (2 x 11)
Växelreglageserie:Shimano GRX
Framväxelserie: 

Framväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Shimano GRX
Bakväxelserie: 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus GX Eagle
Tourney   GX    
NX Eagle
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano GRX
Ramset
Ramstorlek:-
Ram:Orbea Terra Hydro disc, hydroformed triple butted aluminium, tapered 1-1/8 - 1,5, BB 68mm – BSC English, Thru Axle 12mm x 142mm rear, thread M12x P1.5, DT internal cable routing, 27,2mm seat tube, MMS system
Rammaterial: 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Aluminium
Framgaffel:Orbea Terra OMP carbon disc fork, full carbon steerer, tapered 1-1/8 - 1,5, carbon dropouts Thru axle 12mm x 100m, thread M12xP1.5, MMS system
Framgaffeltyp: 

Framgaffeltyp

En dämpad framgaffel är idag standard på mountainbikes, helt enkelt för att klara av den terräng som cykeln används i. Det finns även en hel del hybridcyklar med dämpade framgafflar, för att ge dig lite mer komfort på grusvägar och eventuella skogsstigar. Om du ska cykla i skog eller på lättare stigar, alternativt mycket grusväg, så är en dämpad framgaffel ett bra val!

Stela framgafflar återfinns på standard, racer och hybridcyklar, och lämpar sig bäst för cyklar som mestadels ska befinna sig på asfalt. Du får en lättare cykel, en cykel som känns rappare och en cykel som upplevs svara bättre på dina rörelser. Vissa nischade cyklar som fatbikes och touringcyklar har också stela framgafflar, men då kompenseras det oftast med väldigt breda och rejäla däck för att återge lite av komfortkänslan. Om du ska cykla på främst asfalt, och kanske någon snällare grusväg så är en stel framgaffel helt rätt för dig!

Stel
Framgaffelmaterial:Kolfiber
Bakgaffeltyp: 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Stel
Hjul
Hjul:Ready GR with 12mm E-Thru hubset Shimano RS470 28H
Framnav:Orbea Thru Axle 12x100mm M12xP1.5 Hollow
Baknav:Orbea Thru Axle 12x142mm M12xP1.5 Hollow
Framdäck:Vittoria Terreno Dry Gravel G2.0 TNT 700x38c
Bakdäck:Vittoria Terreno Dry Gravel G2.0 TNT 700x38c
Däckdimension:38-622
Drivlina
Växelreglage:Shimano ST-RX600
Framväxel:Shimano GRX RX810
Bakväxel:Shimano RD-RX810
Vevparti:Shimano GRX RX600 30x46t
Kedja:Shimano HG 601
Kassett:Shimano 105 R7000 11-34t 11-Speed
Komponenter
Frambroms:Shimano M6100 Hydraulic Disc
Bakbroms:Shimano RX400 Hydraulic disc
Styrlager:FSA 1-1/8 - 1-1/2 Integrated Carbon Cup ACB Bearings
Styre:OC1 All Road, reach 80mm, drop 125mm, flare 12º
Styrstam:OC1 31.8mm interface -6º
Sadelstolpe:OC2 Carbon 27.2 Offset 20
Sadel:Selle Royal Seta RS
Handtag/Styrlinda:Orbea Eva
Storlekstabell
Recensioner

Liknande Produkter

Scott Gravel Bike Speedster Gravel 10
I lager. Leveranstid: 15–18 dagar
Nishiki Gravel Bike Zone Herr Lagunblue
I lager. Leveranstid: 8–12 dagar
 
 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Meny

Varukorg(0 artiklar )

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan