• Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Räntefri delbetalning med SVEA
Tillbaka
Cyklar  Cyclocross & Gravel bike  Gravel bike  Gt Gravel Bike Grade Crb Elite Wet Cement

Gt Gravel Bike Grade Crb Elite Wet Cement

Gt Gravel Bike Grade Crb Elite Wet Cement
Beskrivning

Rapp gravel för oss som älskar äventyrlig cykling på olika typer av underlag

Oavsett om du är glad amatör, kräsen pendlare eller svårt inbiten träningsnarkoman så kommer rappa GT Grade Carbon Elite att bli din bästa vän. Det här är en underhållande och riktigt snabb hoj för ambitiösa gravelcyklister som vill kunna hålla högt tempo och ser fram emot att kunna sätta nytt personligt rekord på nästa runda. Stommen utgörs av en ram i kolfiber som begåvats med moderna vinklar, och sedan man försett serien med floating Triple Triangle™ seatstays så har utmärkelserna formligen strömmat in. Och tack vare dess hydrauliska skivbromsar med kraftfull prestanda så kan du enkelt kontrollera inbromsningarna och justera hastigheten på en odramatiskt sätt, dessutom oavsett vilka vägförhållanden som råder. Det här är en energisk, kvick och uthållig hoj med finstämd balans som problemfritt tar sig fram på alla former av underlag.

Nyckeln till framgång!

  • Energisk, rapp, och uthållig grusspecialist med kraftfull prestanda, rätt balans och solid körkänsla
  • Bygger på den prisbelönta hojen som utsågs till årets gruscykel av Bike Radar och Bike Rumor
  • Lätt stomme med ram i kolfiber som försetts med GT´s Trippel Triangel med flytande sittstag
  • Framgafffel i kolfiber (Grade Carbon Fork) som skapar en stabil körkänsla och maximerar styrprecisionen
  • Slagkraftig 2x-drivlina med 20 växlar från Shimano (GRX 400) med brett växelomfång
  • Kraftfulla hydrauliska skivbromsar från Shimano (GRX 400) som levererar effektiv prestanda i alla väder
  • Slimmad cookpit med bockstyre som utgör grunden för dess smidiga manöverförmåga och robusta körkänsla
  • Robust hjulset med 28-tummare som ger pålitligt grepp med sina 40mm breda kvalitetsgummin
  • Kan givetvis utrustas med både skärmar, stöd och pakethållare om så skulle önskas

Unikt utformad stomme i kolfiber som både är vridstyv samt stryktålig

Stommen utgörs av en lätt ram i kolfiber (Grade Carbon Frame) som lånar många av sina fina egenskaper från betydligt mycket dyrare ramar ur GT´s breda sortiment. Ramen bygger på samma prisbelönta hoj som utsågs till årets gruscykel av Bike Radar och Bike Rumor där minsta lilla detalj på den unikt utformade ramen är väl genomtänkt och den levererar imponerande kraftöverföring samt en geometri som bidrar till att skapa en solid helhetskänsla. Framtill hittar du en framgaffel i kolfiber som både skapar en stabil körkänsla och maximerar styrprecisionen utan att addrea onödig vikt. 

Slagkraftig 2x-drivlina samt kraftfulla hydrauliska skivbromsar 

Under motorhuven hittar du en slagkraftig 2x-drivlina från Shimano (GRX 400), det handlar kortfattat om en 20-växlad drivlina som levererar pålitliga egenskaper och smidig växelfunktion. Hjärtat utgörs av två främre klingor (46/30T) som kombineras med en 10-delad kassett (11-34T), vilket sammantaget ger en utväxling där fokus ligger på pålitlig effektivitet och höga hastigheter. Och eftersom hojen älskar när det går undan så har den kraftfulla hydrauliska skivbromsar från Shimano (GRX 400) vilket ger effektiv och konsekvent bromsprestanda året runt - oavsett om det regnar, snöar eller är dammigt ute i spåren. 

Greppsäkra gummin och högklassiga komponenter med beprövad funktion

Hela bygget rullar på ett par robusta 28-tummare med aluminiumfälgar från WTB (ST i23 TCS 2.0) som försetts med 40 mm breda kvalitetsgummin från WTB (Vulpine TCS Light) som levererar lågt rullmotstånd men med bibehållet grepp i kurvorna, vilket är perfekt för dig som prioriterar hög hastighet, bra fäste och effektiv framkomlighet. Det här är en spårsäker hoj som levererar massor av körglädje och där paradgrenarna är både uthållighet, framkomlighet samt komfort. Visst, det är kanske inte ren proffsklass på prylarna, men den har högklassiga komponenter med beprövad funktion den utmanar alla jämförbara konkurrenter i motsvarande prisklass.

Även taggad i

  • 2023
  • 28"
Egenskaper
Information om cykelns specifikation: Information om cykelns specifikation På grund av rådande världsläge kan vissa av cykelns komponenter skilja sig mot vad som anges i specifikationen och vad som syns på bilderna. Tillverkaren kan utan förvarning ersätta komponenterna i ordinarie specifikation till likvärdiga komponenter.
Artikelnummer: 0111720-O988
Varumärke:GT
Variant:WET CEMENT
Tillverkarens artikelnummer:-
Knytnummer:0111720
Specifikation
Personalisering:Gravel
Kön:Unisex, Dam, Herr
Damspecifik: 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Tillverkarens färg:Wet Cement
Årsmodell:2023
Hemsida tillverkare:gtbicycles.com/
Din längd: 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Passar Längd (cm):-
Typ av broms: 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar: 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

20-växlad (2 x 10)
Växelreglageserie:Shimano GRX
Framväxelserie: 

Framväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Shimano GRX
Bakväxelserie: 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus GX Eagle
Tourney   GX    
NX Eagle
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano GRX
Ramset
Ramstorlek:-
Ram:Grade Carbon Frame, Triple Triangle Design feat. Floating Seatstays, 12x142mm Thru Axle
Rammaterial: 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Kolfiber
Framgaffel:Grade Carbon Fork, 1.5 Tapered Carbon Steerer, 12x100 Thru Axle
Framgaffeltyp: 

Framgaffeltyp

En dämpad framgaffel är idag standard på mountainbikes, helt enkelt för att klara av den terräng som cykeln används i. Det finns även en hel del hybridcyklar med dämpade framgafflar, för att ge dig lite mer komfort på grusvägar och eventuella skogsstigar. Om du ska cykla i skog eller på lättare stigar, alternativt mycket grusväg, så är en dämpad framgaffel ett bra val!

Stela framgafflar återfinns på standard, racer och hybridcyklar, och lämpar sig bäst för cyklar som mestadels ska befinna sig på asfalt. Du får en lättare cykel, en cykel som känns rappare och en cykel som upplevs svara bättre på dina rörelser. Vissa nischade cyklar som fatbikes och touringcyklar har också stela framgafflar, men då kompenseras det oftast med väldigt breda och rejäla däck för att återge lite av komfortkänslan. Om du ska cykla på främst asfalt, och kanske någon snällare grusväg så är en stel framgaffel helt rätt för dig!

Stel
Bakgaffeltyp: 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Stel
Hjulstorlek: 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

28"
Hjul
Framnav:Formula CL-712, 12x100mm Centerlock
Baknav:Formula, 12x142mm Centerlock
Fälgar:WTB ST i23 TCS 2.0, 28h, Tubeless Ready
Framdäck:WTB Vulpine TCS Light, 700x40c, Dual DNA Compound, TCS Aramid Bead
Bakdäck:WTB Vulpine TCS Light, 700x40c, Dual DNA Compound, TCS Aramid Bead
Däckdimension:40-622
Drivlina
Växelreglage:Shimano GRX 400 2x10
Framväxel:Shimano GRX RX-400
Bakväxel:Shimano GRX RX400, Shadow Plus
Vevlager:Shimano RS500 BSA
Vevparti:Shimano GRX RX6001, 46/30T
Kedja:KMC X10, 10-speed
Kassett:Shimano HG5001, 11-34T
Komponenter
Frambroms:Shimano GRX 400
Bromsskiva fram:160mm RT30 Rotors
Bakbroms:Shimano GRX 400
Bromsskiva bak:160mm RT30 Rotors
Styrlager:FSA No.42 ACB
Styre:GT DropTune RS, Alloy, 16° Flare
Styrstam:GT 3D Forged SL Alloy, 31.8
Sadelstolpe:-
Sadel:WTB Silverado
Handtag/Styrlinda:GT Gravel Grip Premium Tape
Storlekstabell
Recensioner

BRA PRIS
Orbea Hardtail MTB Onna 27 40 Black
I lager. Leveranstid: 12–15 dagar
SCHWALBE Däckavtagare Tire Levers
I lager. Leveranstid: 7–12 dagar

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Meny

Varukorg(0 artiklar )

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan