• Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Räntefri delbetalning med SVEA
Tillbaka
Elcyklar  El MTB  Trek El MTB Fuel Exe 9.8 Gx Axs Deep Smoke

Trek El MTB Fuel Exe 9.8 Gx Axs Deep Smoke

Trek El MTB Fuel Exe 9.8 Gx Axs Deep Smoke
Beskrivning

Karaktärsfull eMTB som ser till att du inte behöver förlorar naturupplevelsen

Vill du ha en pigg cykel som upplevs precis som en vanlig mountainbike i snabb, teknisk terräng, men som kan ge dig lite extra skjuts i pedalerna när stigen vänder uppåt? Vill du ha spetsteknologi i alltifrån motor till drivlina och en dämpning som låter dig hålla full fart på stigen? Klicka då hem Trek Fuel EXe 9.8 GX AXS, det här är en avancerad stigcykel med precis rätt kraft för att bränna iväg uppför innan du vänder om och rusar ned på den tekniska eller flowiga stigen. Den här karaktärsfulla hojen ser till att du inte förlora naturupplevelsen som följer med stigcykling, främst tack vare en tekniskt avancerad och strömlinjeformad motor i ett litet men kraftfullt paket och som tyst och diskret ger dig rätt assistans. Den har en vass kolfiberram som är lätt, styv och kvick och ger en aktiv och lekfull känsla. Den är utrustad med futuristisk teknik som t.ex. en rymdgodkänd TQ-transmission och en trådlösa växelkomponenter som håller cockpiten minimalistiskt ren. Och för att fortsätta med fördelarna så toppar vi med mästerliga kolfiberhjul och ett högklassigt dämparpaket från RockShox som hjälper dig att hålla farten i terrängen även om den skulle kännas lite svårforcerad. Grädde på moset? Ett helt inbyggt batteri på 360 Wh, TQ:s harmoniska stiftringtransmission med smart laddningsport, integrerad LED-display och en diskret fjärrkontroll på styret. 

Nyckeln till framgång!

  • Högklassig stigcykel i utförslöporna med tillägget av en adaptiv och supersmidig assistans i klättringarna
  • Avancerad stomme i högklassig kolfiber (OCLV Mountain Carbon) med ett imponerande pivotlänkage i Aluminium
  • Karaktärsfull, smidig och lekfull eMTB med en modern geometri som är flack och oerhört kapabel 
  • Oanat bekväm även när stigen blir tuffare, tack vare långslagiga dämpare från RockShox som ger dig övertygande kontroll
  • Den lilla, men kraftfulla, TQ-motorn är så tyst man kan begära, den förstärker dina egna krafter utan att påverka en naturlig åkkänsla
  • Med den smarta laddningsporten, den integrerade displayen och de diskreta reglagen ser den ut och känns, som en vanlig MTB
  • Batteri på 360 Wh är helt dolt och praktiskt placerat i diagonalröret och tar mindre plats än traditionella elcykelbatterier
  • Du kan lägga till ett Range Extender (ett extra batteri på 160 Wh) om du vill ha lite extra kräm för långa dagar på cykeln
  • Elektroniskt styrd 1x-drivlina med 12 slagkraftiga växlar från SRAM (GX Eagle AXS) med bara ett växelreglage att hålla koll på! 
  • Mästerligt hjulset i kolfiber från Bontrager (Line Elite 30) med bereda hjulfästen (Boost) och Rapid Drive 108-baknav
  • Kraftfulla hydrauliska skivbromsar med 4-kolvsok från SRAM (Code R) som ser till att du alltid har pålitlig bromsverkan
  • Överdimensionerad (34,9 mm) sänkbar sadelstolpe som ger bättre stöd och styrka för längre sänkbara sadelstolpar

Stomme helt i kolfiber med ett imponerande pivotlänkage i Alumninium

Stommen utgörs av en avancerad stomme i högklassig kolfiber (OCLV Mountain Carbon) med grym vridstyvhet samt ett imponerande pivotlänkage i Aluminium. Smarta Mino Link ser till att du kan reglera ramens geometri utan negativ inverkan på dämpningen. Du kan finjustera styrhuvudets vinkel med 1/2 ° och vevlagrets höjd med upp till 10 mm, och du reglerar det enkelt via en mutter. Fuel EXe är byggd med en stigcykelgeometri som är flack och kapabel, den en styrhuvudvinkel på 65 grader i kombinaton med en sadelrörsvinkel på 77 grader håller dig upprätt såväl för kvicka klättringar som för långa, tunga trampfester uppför grusvägar. Tack vare dess kompakt elmotor kan kedjestagen hållas tajta (endast 440 mm) vilket gör cykeln vig och extremt lekfull.

Ramen är fullproppad med en massa andra finesser som gör dig till en bättre cyklist, eller vad sägs om ett koniskt styrhuvud ger dig exakt styrning och en mer solid känsla framtill, medan den invändigt kabeldragning (till både bromsarna och den höj/sänkbara sadelstolpen) skyddar alla vajrar och ger rätt utseende. Straight Shot diagonalrör som ger ramen ökad styvhet utan att addera någon vikt och en annan smart funktion är Knock Block styrlager som hindrar styret ifrån att snurra runt om du kraschar, vilket i sin tur skyddar kablarna från att ryckas loss och reglagen från att slå i ramens överrör. 

Imponerande dämparkonfiguration som ger dig övertygande kontroll i spåren

Det inponerande dämparpaket från RockShox hjälper dig att hålla farten i terrängen, även om den ibland kännas tekniskt svårforcerad. Framtill sitter en vass luftgaffel (Lyrik Select+) med en slaglängd på 150 mm och baktill sitter en vass dämpare (Super Deluxe Select+) med slaglängd på 140 mm. Dämparna kan optimeras efter vikt samt körstil och de är även utrustad med lockout, vilket innebär att du kan spärra dämparna. Låsningen ger dig ökad trampeffektivitet, vilket är perfekt när det är dags att spurta eller när du vill klättra effektivt. Den här versionen har dessutom dämpare som ger ordentligt stöd för effektiv trampning, men så snart underlaget blir skumpigt ger dämpningen efter, så att cykeln smidigt och säkert håller kvar kontakten med underlaget.

Tack vare Trek´s unika Active Braking Pivot har konstruktörerna lyckats styra hur dämpningen ska reagera på de krafter som skapas vid acceleration och inbromsning, dessutom helt oberoende av varandra. I praktiken kan du nyttja dämparen fullt ut även vid inbromsning och du får därmed större kontroll när du behöver det som mest. Den här versionen har dessutom en Dropper post från Bontrager (Line Elite Dropper) med 100/200 mm slaglängd (beroende på ramstorlek) som ser till kan du sänka sadeln i farten och hålla den ur vägen när du plöjer på i utförslöporna. Den stora sadelrörsdiametern ger bättre stöd och styrka för långa sänkbara sadelstolpar, och möjliggör robustare och hållbarare inre komponenter som reagerar snabbare.

Liten, lätt, tyst elmotor som ger en underbart naturlig körkänsla till cyklingen

Grundbulten utgörs av TQ-Group´s HPR50 – en harmonisk stiftringsväxel med ett vridmoment på 50 Nm. Den är supereffektiv med ett häpnadsväckande effekt/vikt-förhållande. De flesta motorer har kugghjul och remmar som driver dig framåt. Men remmar och kuggar slår, slirar, slamrar och slits ut med tiden. Vilket garanterat distraherar dig från åkupplevelsen. Men TQ:s HPR50 har en stiftringtransmission som inte bara är tystare, mindre och lättare än traditionella elcykelmotorer – eftersom den har färre rörliga delar är den också slittåligare och arbetar jämnare och tystare. Den ger dig dessutom en mer harmonisk upplevelse och otroligt naturlig körkänsla utan några nackdelar. Med ett vridmoment på 50 Nm ger den precis lagom mycket kraft för att klättra upp för branta backar utan att du kastas framåt med ett ryck för varje pedaltramp. Den hittar den rätta balansen mellan för mycket och för lite, och gör din cykling jämn och naturlig, utan överraskningar.

Men vad är en harmonisk stiftringsväxel? En relativt enkel och samtidigt briljant mekanik för drivning som fungerar på liknande sätt som en roterande motor, men som är mer förfinad. Inuti finns tre koncentriska precisiondelar, en elliptisk våggenerator, inre flexibel list och en cirkelformad list som tillsammans driver dig framåt... medan helheten förblir liten och lätt. Jämfört med klassiska kugghjul och remdrift är en harmonisk stiftringsväxel mer kompakt och kraftfull samtidigt som den känns både mjukare och är mer slitstark. Tack vare precisionen, slitstyrkan och designen har harmoniska stiftringsväxlar, och i synnerhet harmoniska stiftringsväxlar från TQ, använts för både rymdresor, flyg, medicinteknik och robotisering. De fungerar fantastiskt i elcyklar, av precis samma anledning som de gör i månlandare och robotar för avancerad kirurgi. Var du än befinner dig känns assistansen naturlig och får dig att känna dig som ett med omgivningen.

Batteriet på 360 Wh är helt dolt i diagonalröret (men ändå enkelt att ta loss för att ladda bekvämt) och levererar ordentligt med kraft för ordentliga cykelturer på runt 2 - 5 timmar. Det tar betydligt mindre plats än traditionella elcykelbatterier och du kan enkelt ta bort det med en insexnyckel. Du kan även unna dig 44 % längre räckvidd genom att välja till ett externt Range Extender-batteri på 160 Wh (det ger dig då extra kraft under hela 3 - 7,5 timmar). Det passar perfekt i ditt flaskställ och ansluts enkelt till laddporten som sitter högt upp på diagonalröret för att hållas fri från lera och göra det enkelt att ladda. Du behöver inte byta ut några komponenter och det kräver varken en komplicerad kabeldragning eller specialfästen.

Den lätthanterliga och tydliga LED-displayen sitter smidigt inbyggd i överröret och är inte i vägen på något sätt. Kontrollera assistansnivån, räckvidden, hastigheten och mycket mer med en snabb blick. Du kan lätt se den information du behöver när du vill, eller glömma bort den när stigen är allt som räknas. Med en intuitiv och diskret fjärrkontroll på styret kan du växla säkert mellan olika lägen utan att behöva ta handen från handtaget.

När vi är ute på stigarna och njuter av naturen vill vi inte höra något annat än ljudet av däcken mot marken, vindsuset i träden och kompisarnas glada tillrop. Tidigare har elcyklar berövat oss den naturupplevelsen med det genomträngande ljudet från en motor som distraherar och irriterar. Men Fuel EXe är annorlunda, dess motorljud är inte bara lägre, det är betydligt mindre märkbart.

Att skapa ett system som är så här nytt och annorlunda krävde massor av samarbete och ett stort antal prototyper. Under utvecklingsprocessen samarbetade TQ i Tyskland med Trek i USA för att tillsammans finjustera HPR50-växelsystemet för en känsla som inte liknar något cykelvärlden har upplevt tidigare. Systemet har skapats av människor som brinner för cykling och ett bättre sätt att cykla och tillhandahåller näst intill osynlig assistans som känns som en hand mot din rygg vid brant klättring, samtidigt som den förblir smidig och naturlig när du tar dig nedför branta bergssluttningar eller genom teknisk terräng.

Slagkraftig elektronisk drivlina och bromsar anpassade för höga hastigheter 

Den slagkraftiga elektroniska 1x-drivlinan är helt trådlös och hämtad från kvalitetssäkra SRAM (GX Eagle AXS). Funktion är i princip bombsäker och eftersom den bara inkluderar ett växelreglage är den dessutom enklare att hålla koll på. Den består av ett vevparti från E*thirteen (E*spec Race) i kolfiber med en 34-tandad singelklinga samt en 12-delad kassett (10-52T), vilket sammantaget ger ett imponerande växelomfång som ser till att du kan hålla ett högt tempo i alla typer av terräng och lutningar. Inbromsningen handläggs av ett par högklassiga hydrauliska skivbromsar med 4-kolvsok från SRAM (Code R ) som ser till att du har kraftfull bromsverkan oavsett om det är lerigt, regnigt eller slaskigt i spåren.

Mästerligt hjulset med kvalitetsgummin som klarar alla typer av terräng

De tmästerliga hjulsetet från Bontrager (Line Elite 30) består av breda aluminiumfälgar (Tubeless Ready) som försetts med vassa kvalitetsgummin från Bontrager (SE5 Team Issue ) med rejäl bredd som är klart för drabbning och som briljerar på allt från grusvägar till lös lervälling. Dessa däck har ett överraskande lågt rullmotstånd och levererar den perfekta kombinationen av grepp, hastighet och stabilitet, vilket i praktiken innebär att du kan köra snabbare i alla typer av besvärlig terräng. 

Dess breda hjulfästen (110mm fram, 148mm bak) ger dig hjul som är lika styva som en mindre hjulstorlek, men som samtidigt besitter alla fördelar som ett större hjul besitter. Med Boost148 kan du dessutom använda bredare däck och en större kedjekrans utan att påverka q-faktorn eller pedaleffektiviteten. Rapid Drive baknavet har 108 ingreppspunkter, vilket ger dig näst intill omedelbar acceleration snarare än en seg fördröjning när du trampar till på pedalerna. Du får jämn gående och direkt kraft när du behöver kasta dig ur kurvorna och satsa för fullt genom de stökiga partierna. Och den extra pedalspärren ger ökad kontroll som kan göra hela skillnaden vid knepiga klättringar.

Vad säger då världens cykelpress om Fuel EXe serie?

  • Pinbike -"Enkelt uttryckt: Ingenting kommer i närheten av Fuel EXe när det gäller mountainbike-upplevelsen som helhet."
  • Singletrack world"Vi skulle gå så långt som att säga att det kommer att vara den mest betydelsefulla cykel som lanseras detta årtionde"
  • Bicycling - ”Jag vill faktiskt hävda att den är en av de bästa mountainbikes - med eller utan motor - som jag har testat på sistone.
  • Vital MTB - ”Vi måste säga som det är: Trek Fuel Exe har just lyft hela el-MTB-världen. 4,5 av 5 stjärnor."
  • Mountainbike Action”...första intrycket var ett enhälligt 'Wow'. Det här är ett av de få tillfällen då en cykel överträffar förväntningarna."

Även taggad i

  • 2023
  • 29"
Egenskaper
Information om cykelns specifikation: Information om cykelns specifikation På grund av rådande världsläge kan vissa av cykelns komponenter skilja sig mot vad som anges i specifikationen och vad som syns på bilderna. Tillverkaren kan utan förvarning ersätta komponenterna i ordinarie specifikation till likvärdiga komponenter.
Artikelnummer: 0094296-I599
Varumärke:TREK
Variant:Deep Smoke
Tillverkarens artikelnummer:-
Knytnummer:0094296
Specifikation
Hjulstorlek: 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

29"
Personalisering:Mountainbiking
Kön:Unisex, Dam, Herr
Damspecifik: 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Tillverkarens färg:Deep Smoke
Årsmodell:2023
Vikt (enligt tillverkaren):M - 18.17 kg / 40.06 lbs (med TLR-tätning/ inga slangar)
Elcykel:Ja
Din längd: 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Passar Längd (cm):-
Typ av broms: 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar: 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

12-växlad (1 x 12)
Växelreglageserie:SRAM GX Eagle AXS
Bakväxelserie: 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus GX Eagle
Tourney   GX    
NX Eagle
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
SRAM GX Eagle AXS
Ramset
Ramstorlek:-
Ram:OCLV Mountain Carbon- avtagbart batteri- invändigt kablage- pivotlänkage i aluminium- 34-9 mm sadelrör- övre fäste för kedjestyrning- 55 mm kedjelinje- Mino Link- ABP- Boost148- UDH- 140 mm slaglängd
Rammaterial: 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Kolfiber
Framgaffel:RockShox Lyrik Select+/ DebonAir-luftfjädring/ Charger 2.1 RC-dämpare/ koniskt styrrör/ 44 mm offset/ Boost110/ 15 mm Maxle Stealth/ 150 mm slaglängd
Bakdämpare:RockShox Super Deluxe Select+ RT/ 205 x 60 mm
Bakgaffeltyp: 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Dämpad
Hjul
Framdäck:Bontrager SE5 Team Issue, TLR, Core Strength-däcksida, aramidkant, 120 tpi, 29 x 2,50
Bakdäck:Bontrager SE5 Team Issue, TLR, Core Strength-däcksida, aramidkant, 120 tpi, 29 x 2,50
Däckdimension:50-622
Drivlina
Växelreglage:SRAM GX Eagle AXS, 12-växlat
Bakväxel:SRAM GX Eagle AXS
Kassett:SRAM Eagle XG-1275 10–52/ 12-delad
Komponenter
Frambroms:Disc brake with hydraulic actuation
Bakbroms:Disc brake with hydraulic actuation
Sadelstolpe:-
Handtag/Styrlinda:Bontrager XR Trail Elite/ nylon/ Lock-on
Motor
Motor:TQ-HPR50
Motorplacering: 

Motorplacering

Var en motor är placerad avgör hur mycket stöd du får, och hur jämn kraftren upplevs. En motor placerad på fram- eller bakhjul ger generellt en upplevelse av att cykelns är påskjutande (bakhjul) eller dragande (framhjul), medan en centrerad motor generellt snarare ger intrycket av att det är du själv som trampar (och du blivit mycket starkare).

En motor placerad i vevpartiet ger alltså en mängd fördelar, men är något dyrare att bygga vilket gör att cykelns pris blir högre med en vevpartimonterad motor kontra en bak- eller framhjulsmonterad motor. En hjulmonterad motor är alltså billigare, och för dig som cyklar kortare sträckor eller använder cykeln relativt lite fungerar detta utmärkt för dig - medan en vevpartimonterad motor är att föredra om du avser att cykla/pendla oftare och längre.

Mer om vevpartimonterad motor

Motorn är placerad i vevpartiet, dvs. mitten på cykeln. Därför kallas detta också ofta för mittmonterad motor eller centrummonterad motor. Den ger bland annat följande fördelar:

  • Jämnare gång, eftersom mittmotor har fler sensorer än motorer som är placerade på hjulen
  • Är lättare att använda utan eldrift, eftersom det inte finns något motstånd i hjulen
  • Bättre viktfördelning i cykeln vilket gör cyklingen enklare och roligare
  • Ger ökad pedalkraft, eftersom elkraften kommer från samma ställe som pedalkraften
Vevparti
Motoreffekt: 

Motoreffekt

Max. tillåten motoreffekt i Sverige är för närvarande 250 W. Om det anges en högre effekt än 250 W i specifikationen är det bara ett tillfälligt värde vid start eller acceleration och som sjunker till 250 W efter några få sekunder.
250 W
Vridmoment: 

Vridmoment

Motorns vridmoment mäts i Newtonmeter (Nm) och är ett mått på en krafts förmåga att vrida ett objekt kring en viss axel. Förenklat kan man säga att ju högre vridmoment desto bättre.
50 Nm
Batteri
Batterityp:Litium-jon
Batteriplacering:Invändigt
Spänning:36 V
Batteri ingår?:Ja
Display
Avtagbar display:Nej
Storlekstabell
Recensioner

Liknande Produkter

Orbea El Mtb Rise M10 Cabon Raw-Shark Grey Matt
I lager. Leveranstid: 12–15 dagar
Orbea El Mtb Urrun 10 Borealis Blue Matt/Luminous Yellow
I lager. Leveranstid: 12–15 dagar
Orbea El Mtb Rise M20 Chameleon Goblin Green Gloss/Black
I lager. Leveranstid: 12–15 dagar
Orbea El Mtb Rise M20 Cabon Raw-Shark Grey Matt
I lager. Leveranstid: 12–15 dagar
 
 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Meny

Varukorg(0 artiklar )

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan