• Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Räntefri delbetalning med SVEA
Tillbaka
Elcyklar El MTB Orbea El Mtb Urrun 10 Borealis Blue Matt/Luminous Yellow

Orbea El Mtb Urrun 10 Borealis Blue Matt/Luminous Yellow

Orbea El Mtb Urrun 10 Borealis Blue Matt/Luminous Yellow
Beskrivning

Kraftfull eMTB med smidig körkänsla som passar alla typer av miljöer 

Körglada, smidiga och underhållande Orbea URRUN 10 är prefekt för dig som söker effektiva och snabba transporter utan att du ens behöver bli andfådd eller svettig. Du får både potent eldrift och kraftfulla skivbromsar i ett mångsidigt paket som alltid levererar den där underbara känslan av frihet. Själva grundbulten utgörs av en skulptural stomme i kombination med en responsiv drivlina med underbart dynamisk eldrift. Slutresultatet? En rapp, livlig och uthållig hoj med pålitlig driftsäkerhet och en naturlig körkänsla som ser till att du problemfritt tar dig fram på alla former av underlag. 

Nyckeln till framgång!

  • Skulptural stomme i hydroformad aluminium med moderna vinklar och vackert polerade fogar
  • Formgivning som möter alla krav som kräsna eMTB-cyklister ställer på en tidsenlig design
  • Dämpad framgaffel från Marzocchi (Bomber Z2) med hela 120 mm slaglängd 
  • Kraftfull elmotor från Shimano (STePS EP801-RS) som ger en naturlig körkänsla i cyklingen
  • Inkluderar ett snyggt integrerat batteri (540Wh) som ger dig en imponerande räckvidd
  • Kompatibel med RS Range Extender (säljs separat) som ger dig ytterligare räckvidd 
  • Extremt slagkraftig 1x-drivlina med 12-växlar från Shimano (XT) med bergsäker prestanda
  • Kraftfulla hydrauliska skivbromsar från Shimano (XT) som matchar fartresurserna
  • Hjulset som rullar på greppsäkra däck från Schwalbe (Wicked Will) med 2.4" i bredd
  • Höj-/sänkbar sadelstolpe från OC (Mountain Control MC21) som ger dig ökad rörelsefrihet i sadeln

Skulptural aluminiumram och en dämpad framgaffel som ger dig ökad kontroll

Stommen i hydroformad Aluminium är begåvad med en geometri som fokuserar på äventyrlig och utmanade cykling i olika typer av miljöer. Dess utmejslade ramform är inte bara elegant utan skapar även en effektiv kraftöverföring som ser till att du kan köra ifrån vem som helst på ett överraskande enkelt sätt. Den låsbara dämpade framgaffeln sväljer effektivt underlagets ojämnheter och ser till att du alltid kan köra med full kontroll på allt från slät asfalt till lite mer utmanande terräng. 

Potent eldrift som ger dynamisk körkänsla via en slagkraftig 1x-drivlina

Hjärtat utgörs av en ytterst potent elmotor kombinerat med ett kraftfullt och batteri som kortfattat levererar massor av miljövänlig kraft, vilket ger dig en imponerande räckvidd och massor av extra krut i både ben och lungor. Systemet sätter fokus på både kraften och dynamiken, och själva känslan i cyklingen är hårt prioriterad. Motorn tar dig effektivt dit du vill utan att du behöver göra hela jobbet själv, men du väljer såklart helt själv vilken assistansnivå du vill ha via en tydlig display som ger dig full kontroll och som visar i princip allt du behöver veta.

Den kraftfulla elmotorn jobbar tillsammans med en extremt slagkraftig 1x-drivlina med 12 växlar med bergsäker funktion och ett imponerande brett växelomfång. Växlarna hanteras dessutom via ett lättmanövrerat reglage som ger dig möjligheten att skifta mellan växlarna utan att det känns det minsta ansträngt. 

Greppsäkra kvalitetsgummin samt kraftfulla hydrauliska skivbromsar 

Hela bygget rullar på ett par robusta 29-tummare med aluminiumfälgar som försetts med kvalitetsgummin som levererar lågt rullmotstånd, effektiv framkomlighet och högklassigt grepp. Och hojen har såklart effektiva hydrauliska skivbromsar, vilket ger kraftfull och konsekvent prestanda året runt - oavsett om det regnar, snöar eller är dammigt ute i spåren.

Spänstig, rapp och underhållande eMTB med galet bra tryck i pedalerna

Japp, det här är en spänstig, underhållande och uthållig elcykel med grymt bra tryck i pedalerna som problemfritt flyger fram oavsett underlag. Orbea URRUN 10 ger dig ett tydligt övertag, dessutom utan att varken din fysiska status eller din kondition spelar någon roll. Du kan njuta av stunden och samtidigt förbereda dig på att enkelt kunna köra ifrån betydligt mycket yngre cyklister med ett nästan fånigt brett leendet på läpparna.

Även taggad i

Egenskaper
Information om cykelns specifikation: Information om cykelns specifikation På grund av rådande världsläge kan vissa av cykelns komponenter skilja sig mot vad som anges i specifikationen och vad som syns på bilderna. Tillverkaren kan utan förvarning ersätta komponenterna i ordinarie specifikation till likvärdiga komponenter.
Artikelnummer: 0119096-Q797
Varumärke:ORBEA
Variant:Borealis Blue Matt/Luminous Yellow
Leverantörens Artikelnummer:-
Specifikation
Personalisering:Mountainbiking
Modellserie:Orbea Urrun
Kön:Unisex, Dam, Herr
Damspecifik: 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Årsmodell:2024
Elcykel:Ja
Din längd: 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Passar Längd (cm):-
Tillverkarens färg:Borealis Blue Matt/Luminous Yellow Gloss
Ramset
Ramstorlek:-
Ram:Orbea Urrun, Shimano Steps, Integrated battery, Hydroformed Alloy 6061 series Internal Cable Routing, Boost 148x12, carrier and kickstand compatible
Rammaterial: 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Aluminium
Framgaffel:Fox 34 Float Performance 120 Grip 3-Position QR15x110 E-Bike Optimized
Framgaffeltyp: 

Framgaffeltyp

En dämpad framgaffel är idag standard på mountainbikes, helt enkelt för att klara av den terräng som cykeln används i. Det finns även en hel del hybridcyklar med dämpade framgafflar, för att ge dig lite mer komfort på grusvägar och eventuella skogsstigar. Om du ska cykla i skog eller på lättare stigar, alternativt mycket grusväg, så är en dämpad framgaffel ett bra val!

Stela framgafflar återfinns på standard, racer och hybridcyklar, och lämpar sig bäst för cyklar som mestadels ska befinna sig på asfalt. Du får en lättare cykel, en cykel som känns rappare och en cykel som upplevs svara bättre på dina rörelser. Vissa nischade cyklar som fatbikes och touringcyklar har också stela framgafflar, men då kompenseras det oftast med väldigt breda och rejäla däck för att återge lite av komfortkänslan. Om du ska cykla på främst asfalt, och kanske någon snällare grusväg så är en stel framgaffel helt rätt för dig!

Dämpad
Framgaffel, typ av fjäder:Luftfjäder
Slaglängd fram: 

Slaglängd fram

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

En hel del hybridcyklar har också stötdämpning fram, runt 60-80 mm slaglängd för att öka komforten. Detta ska inte ses som något som gör att cykeln går att använda som mountainbike, utan är främst för att öka komforten på grusvägar och plattare stigar eller spår.

120
Bakgaffeltyp: 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Stel
Hjulstorlek: 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

29"
Hjul
Hjul:Alloy, Tubeless, 29", 29c, 32H
Framdäck:Schwalbe Wicked Will Evo TLE, 29x2.40 Super Race, Speed Grip, Addix
Bakdäck:Schwalbe Wicked Will Evo TLE, 29x2.40 Super Race, Speed Grip, Addix
Däckdimension:61-622
Drivlina
Växelreglage:Shimano XT M8100
Bakväxel:Shimano XT M8100 SGS Shadow Plus
Kedja:Shimano M6100
Kassett:Shimano CS-M7100 10-51t 12-Speed
Komponenter
Frambroms:Magura MT5 E-STOP Hydraulic Disc Easy Route Connection
Bakbroms:Magura MT5 E-STOP Hydraulic Disc Easy Route Connection
Styrlager:FSA 1-1/2" Integrated Aluminium Cup
Sadelstolpe:OC Mountain Control MC21, 31.6mm, Dropper//Shimano SL-MT500
Typ av broms: 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar: 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

1x12
Växelreglageserie:Shimano XT
Bakväxelserie: 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus GX Eagle
Tourney   GX    
NX Eagle
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano XT
Motor
Motor:Shimano EP801
Motorplacering: 

Motorplacering

Var en motor är placerad avgör hur mycket stöd du får, och hur jämn kraftren upplevs. En motor placerad på fram- eller bakhjul ger generellt en upplevelse av att cykelns är påskjutande (bakhjul) eller dragande (framhjul), medan en centrerad motor generellt snarare ger intrycket av att det är du själv som trampar (och du blivit mycket starkare).

En motor placerad i vevpartiet ger alltså en mängd fördelar, men är något dyrare att bygga vilket gör att cykelns pris blir högre med en vevpartimonterad motor kontra en bak- eller framhjulsmonterad motor. En hjulmonterad motor är alltså billigare, och för dig som cyklar kortare sträckor eller använder cykeln relativt lite fungerar detta utmärkt för dig - medan en vevpartimonterad motor är att föredra om du avser att cykla/pendla oftare och längre.

Mer om vevpartimonterad motor

Motorn är placerad i vevpartiet, dvs. mitten på cykeln. Därför kallas detta också ofta för mittmonterad motor eller centrummonterad motor. Den ger bland annat följande fördelar:

  • Jämnare gång, eftersom mittmotor har fler sensorer än motorer som är placerade på hjulen
  • Är lättare att använda utan eldrift, eftersom det inte finns något motstånd i hjulen
  • Bättre viktfördelning i cykeln vilket gör cyklingen enklare och roligare
  • Ger ökad pedalkraft, eftersom elkraften kommer från samma ställe som pedalkraften
Vevparti
Motoreffekt: 

Motoreffekt

Max. tillåten motoreffekt i Sverige är för närvarande 250 W. Om det anges en högre effekt än 250 W i specifikationen är det bara ett tillfälligt värde vid start eller acceleration och som sjunker till 250 W efter några få sekunder.
250 W
Motorns ljudnivå:Låg
Vridmoment: 

Vridmoment

Motorns vridmoment mäts i Newtonmeter (Nm) och är ett mått på en krafts förmåga att vrida ett objekt kring en viss axel. Förenklat kan man säga att ju högre vridmoment desto bättre.
85Nm
Sensorer:Hastighet, Kadens, Vridmoment
Maximal assistanshastighet: 

Maximal assistanshastighet

Högst tillåtna assistanshastighet i Sverige är för nuvarande 25 km/h. Kommer du upp i mer än 25 km/h slutar motorn att driva på och du får helt enkelt trampa på för egen maskin.
25 km/h
Elsystem:Shimano
Batteri
Batteri:Orbea Internal 540Wh (Optional 250 Wh Range Extender)
Batterityp:lithium-ion
Batteriplacering:Invändigt
Avtagbart batteri:Nej
Batterikapacitet (Wh):540
Spänning:36 V
Kan laddas på cykeln:Ja
Display
Display:ShimaNej EN-600
Avtagbar display:Nej
Displayplacering:Vänster
Laddport:Nej
Assistansnivåer:Walk, Eco, Trail och Boost
Gåassistans:Ja
Utrustning
Pedaler:VP-537 Black
Sadel:Selle Royal Vivo Sport Men 145 x 269mm
Storlekstabell
Recensioner

Liknande Produkter

Giant Elcykel 24 Stance E+ 1 29 Pro
I lager
  • S
  • M
  • L
  • XL
Ghost EL-MTB E-Riot Trail Advanced
I lager. Leveranstid: 5–8 dagar
  • 41,7
  • 44,1
Madison El MTB 29" Grizzly E Svart
I lager. Leveranstid: 8–13 dagar
  • 16,5
  • 19,5

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Meny

Varukorg(0 artiklar )

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan