• Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Räntefri delbetalning med SVEA
Tillbaka
Elcyklar  El MTB  Trek El Mtb Rail 9.5 Gen 4 Black Olive

Trek El Mtb Rail 9.5 Gen 4 Black Olive

Trek El Mtb Rail 9.5 Gen 4 Black Olive
Beskrivning

Underhållande kraftpaket med potent eldrift som öppnar helt nya dörrar

Det underhållande kraftpaketet Trek Rail 9.5 Gen 4 med elassistans ger dig allt som du redan älskar med mountainbiking, bara väldigt mycket mer av det goda. En elcykel för blivande stigfantaster med gott om slaglängd och modern teknik som hjälper till i de tuffaste partierna. Den känns och uppför sig precis som Trek´s häftigaste stigcykel och den har samma terrängfokuserade teknologier. Den här fjärde generationen är utrustad med en drivenhet i Boschs smarta system med ett kraftfullt batteri på 750 Wh som gör att klättringarna går snabbt och varven känns oräkneliga. Det självklara valet för dig som vill ha en kolfibercykel och siktar på att uppdatera delarna allt eftersom. Om du vill ha en eMTB som är konstruerad för att ge järnet och uppgradera med tiden behöver du inte leta längre.

Nyckeln till framgång!

  • Lika levnadsglad som varianten utan elassistans, med den skillnaden att du får hjälpkraft upp till toppen 
  • Uppgraderad ram (OCLV Mountain Carbon) med längre reach samt både styrhuvud och sadelrör som ger maximal styrka
  • Ramen är extra bastant som rymmer en kraftigare droppersadelstolpe och har ett överdimensionerat styrhuvud 
  • Högklassigt dämparpaket från kvalitetssäkra RockShox med hela 160/150mm i slaglängder
  • Potent Bosch (Performance Line CX) elmotor som passar lika bra för intensiv pendlingen som intensiva turer i terrängen
  • Det kraftfulla batteriet (750Wh) innebär betydligt mer äventyr mellan laddningarna
  • Ny ficka i överröret för att lätt kunna uppgradera till Boschs senaste systemcontroller och minifjärrkontroll 
  • Bluetooth-ansluten kontroll, och appen eBike Flow ger dig ännu större kontroll och anpassningsmöjligheter inom fingeravstånd
  • Treks RIB-system har en integrerad design där batteriet skyddas av ramen och det är enkelt att ta loss utan verktyg
  • Slagkraftig 1x-drivlina från Shimano (Deore) med 12 växlar som levererar pålitlig prestanda i alla lägen
  • Hydrauliska skivbromsar som ger dig kraftfull bromskraft och trygg kontroll oavsett förhållanden
  • Knock Block - Styrlager som effektivt hindrar styret ifrån att snurra runt om du skulle råka krascha
  • Med en sänkbar sadelstolpe kan du sänka sadeln i farten och hålla den ur vägen när du forsar nedför

Högklassig stomme i kolfiber med imponerande pivotlänkage i magnesium

Stommen utgörs av en ram i högklassig kolfiber med grym vridstyvhet samt ett imponerande pivotlänkage i magnesium. Ramen är fullproppad med finesser som gör dig till en bättre cyklist, eller vad sägs om ett koniskt styrhuvud ger dig exakt styrning och en mer solid känsla framtill, medan den invändigt kabeldragning skyddar alla vajrar och ger rätt utseende. Med smarta Mino Link kan du enkelt reglera ramens geometri utan negativ inverkan på dämpningen. Du kan finjustera styrhuvudets vinkel och vevlagrets höjd, och du reglerar det enkelt via en mutter. 

Dämparkonfiguration som ger dig ökad kontroll ute i spåren 

Framtill sitter en luftgaffel med en slaglängd på 160 mm och baktill hittar du en dämpare med en slaglängd på 150 mm. Dämparna kan optimeras efter vikt samt körstil och du kan även spärra dämparna. Detger dig ökad trampeffektivitet, vilket är perfekt när det är dags att spurta eller när du vill klättra effektivt. Tack vare Trek´s unika Active Braking Pivot har konstruktörerna lyckats styra hur dämpningen ska reagera på de krafter som skapas vid acceleration och inbromsning, dessutom helt oberoende av varandra. I praktiken kan du nyttja dämparen fullt ut även vid inbromsning och du får därmed större kontroll när du behöver det som mest. 

Atletisk kvalitetsmotor som levererar galet bra stuns och dynamisk körkänsla

Kraften kommer från en atletisk kvalitetsmotor med ett vridmoment på hela 85Nm som drivs av ett kraftfullt batteripaket på hela 750 Wh som har en väl skyddad placering i diagonalröret och det levererar högvis av miljövänlig kraft. Motorn är lättare, mindre och tystare än föregående versioner, vilket i praktiken innebär naturligare integration och smidigare manövrering. 

Elsystemet levererar galet bra stuns, men minst lika imponerande är elmotorns beundransvärt följsamma känsla som skapar en dynamisk känsla i varje tramptag. Du kan även använd det intelligenta eMTB-läget för att automatiskt anpassa assistansens effektivitet efter terrängen... slå på läget och trampa, svårare ska det inte behöva vara. Motorn samarbetar med 12 slagkraftiga och näst intill problemfria växlar och allt sker effektivt och ger dig dessutom en imponerande räckvidd. 

Vill du också ha en el-MTB som är mer uppkopplad än någonsin?

Med Boschs smarta system får du en eMTB som är mer uppkopplad än någonsin. Du kan ansluta LED-fjärrkontrollen till Boschs app eBike Flow så att du kan hämta cykelstatistik, ändra inställningar och uppdatera systemet. Tack vare Bluetooth-anslutningen är det också enkelt att lägga till en display om du vill göra det ännu enklare att kontrollera dina cykeldata.

Stabilt hjulset som alltid är klart för drabbning och kraftfulla skivbromsar

Allt rullar på ett par robusta 29-tummmare som består av fälgar i aluminium och ett par slanglösa gummin med generös bredd som är klara för drabbning och som trivs på de flesta typer av underlag. Dessa greppsäkra däck levererar den perfekta kombinationen av framkomlighet, hastighet och stabilitet. När det slutligen blir dags att slå av på farten så handläggs inbromsningen av ett par effektiva hydrauliska skivbromsar vilket ser till att du alltid har kraftfull bromsverkan oavsett om det är lerigt, regnigt eller slaskigt i spåren.

Även taggad i

Egenskaper
Information om cykelns specifikation: Information om cykelns specifikation På grund av rådande världsläge kan vissa av cykelns komponenter skilja sig mot vad som anges i specifikationen och vad som syns på bilderna. Tillverkaren kan utan förvarning ersätta komponenterna i ordinarie specifikation till likvärdiga komponenter.
EAN-kod: 601479125807
Artikelnummer: 0103836H843A6
Varumärke:TREK
Variant:Black Olive
Tillverkarens artikelnummer:5303032
Knytnummer:0103836
Specifikation
Personalisering:Mountainbiking
Modellserie:Trek Rail
Kön:Unisex, Dam, Herr
Damspecifik: 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Tillverkarens färg:BLACK OLIVE
Årsmodell:2023
Vikt (enligt tillverkaren):M - 25,35 kg
Hemsida tillverkare:www.trekbikes.com/se/sv_SE/p/41679
Elcykel:Ja
Elsystem:Bosch
Din längd: 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
155-165cm
Passar Längd (cm):155-160, 160-165
Typ av broms: 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar: 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

12-växlad (1 x 12)
Växelreglageserie:Shimano Deore
Framväxelserie: 

Framväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Oväxlad
Bakväxelserie: 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus GX Eagle
Tourney   GX    
NX Eagle
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano Deore
Ramset
Ramstorlek:s
Ram:Ram i OCLV Mountain Carbon, 1,8 nedre styrhuvud, Boschs systemcontroller kan användas, RIB-batteri (avtagbart inbyggt batteri), Knock Block 2.0, invändigt kablage, 34,9 mm sadelrör, pivotlänkage i magnesium, motorskyddet Motor Armor, Mino Link, ABP,
Rammaterial: 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Kolfiber
Framgaffel:RockShox 35 Gold RL, DebonAir-luftfjädring, Motion Control-dämpare, Lockout, koniskt styrrör, 44 mm offset, överdimensionerad krona för el-MTB, Boost110, 15 mm Maxle Stealth, 160 mm slaglängd
Framgaffeltyp: 

Framgaffeltyp

En dämpad framgaffel är idag standard på mountainbikes, helt enkelt för att klara av den terräng som cykeln används i. Det finns även en hel del hybridcyklar med dämpade framgafflar, för att ge dig lite mer komfort på grusvägar och eventuella skogsstigar. Om du ska cykla i skog eller på lättare stigar, alternativt mycket grusväg, så är en dämpad framgaffel ett bra val!

Stela framgafflar återfinns på standard, racer och hybridcyklar, och lämpar sig bäst för cyklar som mestadels ska befinna sig på asfalt. Du får en lättare cykel, en cykel som känns rappare och en cykel som upplevs svara bättre på dina rörelser. Vissa nischade cyklar som fatbikes och touringcyklar har också stela framgafflar, men då kompenseras det oftast med väldigt breda och rejäla däck för att återge lite av komfortkänslan. Om du ska cykla på främst asfalt, och kanske någon snällare grusväg så är en stel framgaffel helt rätt för dig!

Dämpad
Framgaffel, typ av fjäder:Luftfjäder
Slaglängd fram: 

Slaglängd fram

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

En hel del hybridcyklar har också stötdämpning fram, runt 60-80 mm slaglängd för att öka komforten. Detta ska inte ses som något som gör att cykeln går att använda som mountainbike, utan är främst för att öka komforten på grusvägar och plattare stigar eller spår.

160 mm
Låsbar framgaffel?: 

Låsbar framgaffel?

Låsbar innebär att fjädringens rörelse låses i en position (alternativt begränsas) för att underlätta när man t.ex. cyklar i branta uppförsbackar eller i slät terräng.

Olika tillverkare hanterar detta på olika sätt. Vissa fjädringar blir helt låsta (stumma) medan andra har valt att t.ex. bromsa upp kompressionsdämpningen.

Via reglage på framgaffeln
Bakdämpare:RockShox Deluxe Select+ RT, 230 x 57,5 mm
Bakgaffeltyp: 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Dämpad
Slaglängd bak: 

Slaglängd bak

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

150 mm
Hjulstorlek: 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

29"
Hjul
Framnav:Bontrager kapslat lager, aluminiumaxel, 6-bults, Boost110, 15 mm genomgående axel
Baknav:Bontrager aluminium, kapslat lager, aluminiumaxel, 6-bults, Shimano 8/9/10-delad frikrans, Boost148, 12 mm genomgående axel
Fälgar:Alex MD35, Tubeless Ready, 32 hål, 35 mm bredd, Presta-ventil
Framdäck:Bontrager XR4 Comp, kanttråd, 30 tpi, 29 x 2,60"
Bakdäck:Bontrager XR4 Comp, kanttråd, 30 tpi, 29 x 2,60"
Däckdimension:66-622
Drivlina
Växelreglage:Shimano Deore M6100, 12-växlat
Bakväxel:Shimano Deore M6100, lång arm
Vevparti:E*thirteen E*spec Plus, 165 mm längd
Kedja:Shimano Deore M6100
Kassett:SunRace CSMZ800 11-51, 12 speed
Komponenter
Frambroms:Tektro HD-M745 hydraulisk skivbroms
Bromsskiva fram:Tektro, 6-bults, 203 mm
Bakbroms:Tektro HD-M745 hydraulisk skivbroms
Bromsskiva bak:Tektro, 6-bults, 203 mm
Styre:Bontrager aluminium, 31,8 mm, 15 mm rise, 750 mm bredd
Styrstam:Bontrager Rhythm Comp, 31,8 mm, Knock Block, 0 grader, 50 mm längd
Sadelstolpe:TranzX JD-YSI-22PLQ, 100 mm slaglängd, invändig vajerdragning, 34,9 mm, 346 mm längd
Pedaler:Wellgo VPE-536
Sadel:Bontrager Arvada, stålrails, 138 mm bredd
Handtag/Styrlinda:Bontrager XR Trail Comp, nylon, Lock-on
Motor
Motor:Bosch Performance Line CX
Motorplacering: 

Motorplacering

Var en motor är placerad avgör hur mycket stöd du får, och hur jämn kraftren upplevs. En motor placerad på fram- eller bakhjul ger generellt en upplevelse av att cykelns är påskjutande (bakhjul) eller dragande (framhjul), medan en centrerad motor generellt snarare ger intrycket av att det är du själv som trampar (och du blivit mycket starkare).

En motor placerad i vevpartiet ger alltså en mängd fördelar, men är något dyrare att bygga vilket gör att cykelns pris blir högre med en vevpartimonterad motor kontra en bak- eller framhjulsmonterad motor. En hjulmonterad motor är alltså billigare, och för dig som cyklar kortare sträckor eller använder cykeln relativt lite fungerar detta utmärkt för dig - medan en vevpartimonterad motor är att föredra om du avser att cykla/pendla oftare och längre.

Mer om vevpartimonterad motor

Motorn är placerad i vevpartiet, dvs. mitten på cykeln. Därför kallas detta också ofta för mittmonterad motor eller centrummonterad motor. Den ger bland annat följande fördelar:

  • Jämnare gång, eftersom mittmotor har fler sensorer än motorer som är placerade på hjulen
  • Är lättare att använda utan eldrift, eftersom det inte finns något motstånd i hjulen
  • Bättre viktfördelning i cykeln vilket gör cyklingen enklare och roligare
  • Ger ökad pedalkraft, eftersom elkraften kommer från samma ställe som pedalkraften
Vevparti
Motoreffekt: 

Motoreffekt

Max. tillåten motoreffekt i Sverige är för närvarande 250 W. Om det anges en högre effekt än 250 W i specifikationen är det bara ett tillfälligt värde vid start eller acceleration och som sjunker till 250 W efter några få sekunder.
250 W
Motorns ljudnivå:Låg
Vridmoment: 

Vridmoment

Motorns vridmoment mäts i Newtonmeter (Nm) och är ett mått på en krafts förmåga att vrida ett objekt kring en viss axel. Förenklat kan man säga att ju högre vridmoment desto bättre.
85 Nm
Sensorer:Hastighet, Kadens, Vridmoment
Maximal assistanshastighet: 

Maximal assistanshastighet

Högst tillåtna assistanshastighet i Sverige är för nuvarande 25 km/h. Kommer du upp i mer än 25 km/h slutar motorn att driva på och du får helt enkelt trampa på för egen maskin.
25 km/h
Batteri
Batteri:Bosch PowerTube 625 Wh, smart system
Batteriplacering:Invändigt
Avtagbart batteri:Ja
Batterikapacitet (Wh):625
Spänning:36
Batteri ingår?:Ja
Batteriladdare:Bosch standard 4 A, 230 V, smart system
Kan laddas på cykeln:Ja
Storlekstabell
Recensioner

Liknande Produkter

Haibike El MTB Nduro 7 Tuscan/Black Matt&Gloss
I lager. Leveranstid: 5–8 dagar
Haibike El MTB Hybe 11 Blue/Magenta/Pink Gloss
I lager. Leveranstid: 5–8 dagar
Haibike El MTB Alltrail 7 Copper/Black Gloss
I lager. Leveranstid: 5–8 dagar
Haibike El MTB Hybe 9 Grey/Red/Blk Matt&Gloss
I lager. Leveranstid: 5–8 dagar

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Meny

Varukorg(0 artiklar )

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan