• Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Räntefri delbetalning med SVEA
Tillbaka
Elcyklar  El MTB  Bh El Mtb Ilynx Race 7.7 Silver-Silver-Silver

Bh El Mtb Ilynx Race 7.7 Silver-Silver-Silver

Bh El Mtb Ilynx Race 7.7 Silver-Silver-Silver
Beskrivning

Underhållande fartvidunder som kommer ge dig segervittring varje gång

Det underhållande fartvidundret BH iLynx Race 7.7 är anpassade för XC/XM/DC och hjälper dig att hitta balansen mellan stabilitet och aggressivitet. Den här kraftfulla hojen kommer ge dig ett tydligt övertag, och varken din mentala status eller din fysiska kondition kommer spela någon som helst roll... du kan helt fokusera på att trampa ifrån 20 år yngre cyklister med ett avslappnat leende på läpparna. Grundbulten utgörs av slaglängder på 120/120mm med en övertygande kinematik men den har dessutom begåvats med en elmotor med ett vridmoment på 65Nm och som kan tredubbla din egna pedalassistans och sätter fokus på både vikt, kraft och räckvidd. Slutresultatet? En rapp, livlig och uthållig eMTB som problemfritt tar sig fram på stökiga underlag och som ser till att du kan dra nytta av den kunskap som Spanska BH samlat på sig under sin mer än 110-åriga historia. 

Nyckeln till framgång!

  • Underhållande fartvidunder med en geometri som hittat balansen mellan stabilitet och aggressivitet 
  • Heldämpad stomme i högklassig kolfiber med minst sagt övertygande kinematik 
  • Vridstyv konstruktion med HCIM (Hollow Core Internal Moulding) och låg vikt (2.065 gram)
  • Korta kedjestag (453mm) och 68,5 graders vinkel på styrhuvud ger en trailfokuserad geometri
  • Högklassiga luftdämpare från FOX med slaglängder på 120 mm som är anpassade för XC/XM/DC
  • Lätt och kraftfull elmotor från BH (2EXMAG) med vridmoment på 65 Nm och upp till 300% assistans
  • Batteri från BH som är integrerat i diagonalröret med 540 Wh och ger en räckvidd på upp till 130 km
  • Slagkraftig 1x-drivlina med 12 växlar från Shimano (Deore/XT) som ytters sällan krånglar
  • Hydrauliska skivbromsar med 4-kolvsok från SRAM (DB8) som matchar fartresurserna
  • Högklassigt hjulset från Race Face (AR 30 TR) med robusta fälgar i aluminium
  • Tempostarka kvalitetsgummin från Maxxis (Ardent/Ikon) med 2.2" i bredd
  • BlockLock System ser till att du minimerar risken för trista skador på både ram och gaffel
  • Dropper Post från Race Face (DP Aeffect) som ser till kan du sänka sadeln i farten 
  • Du styr hela bygget via en slimmad cockpit från BH med snyggt integrerad kabeldragning
  • Kompatibel med FIT system - Dolt i styrstammen kan du placera de viktigaste verktygen 

Heldämpad stomme med trailfokuserad geometri och split pivot länkage 

Hela skapelesen bygger på en heldämpad stomme i högklassig kolfiber och precis som på alla BH´s tävlingsklara ramar så använder man HCIM (Hollow Core Internal Moulding) vilket medger en high-end konstruktion där man lyckats hålla vikten på ett minimum (totalt 2.065 gram ink dämpare). Det här potenta bygget har en geometri som hittat balansen mellan stabilitet och aggressivitet samt en vridstyvhet som säkerställer imponerande kraftöverföring, vilket kombineras med en föredömligt låg tyngdpunkt ger en imponerande stabilitet även i riktigt höga hastigheter... kanske inte så konstigt att hojen tävlar på XC World Cup.

Det smått magiska länkaget, Split Pivot System ger en upphängning av dämpningen som levererar en progressiv kinematik och verkligen imponerar på alla plan. Resultatet är en helt makalös markkontakt med extremt följsam känsla kombinerat med effektiv kraftöverföring, hojen svarar snabbt när du vill öka tempot och den ser samtidigt till att du med full kontroll kan hantera knepiga spårval på ett häpnadsväckande enkelt sätt. Och kombinationen med väl balanserade slaglängder (du kan köra med både 120 eller 100 mm) skapar smidig manöverförmåga och gör dig trampeffektiv även i mindre utmanade terräng. Den heldämpade stommen är tveklöst funktionell och levererar en finstämd balans mellan styvhet och styrka vilket gör att den upplevs som både smidig, effektiv och aggressiv.

Ramen har en elegant integrerad kabeldragning där är alla kablar är väl skyddade från fysisk åverkan inuti ramen, det ger betydligt mycket lägra luftmotstånd och det gör underhåller (främst rengöringen) mycket enklare. Den är såklart anpassad för stickaxlar (BOOST), d.v.s. extra bred fram och bakaxel vilket medger att man kan ha större avstånd mellan ekerinfästningarna vid navet vilket i sin tur ger ett styvare hjul för maximal kontroll. Sist, men absolut inte minst, så är en ju en cykel med intern kabeldragning betydligt mycket snyggare.

Atletisk elmotor med dynamisk körkänsla och ett kraftfullt vridmoment

Kraften kommer från en atletisk elmotor från BH (2EXMAG - Gen.2) som presterar ett vridmoment på 65 Nm och maximal kadens på 110 rpm. Motorn drivs av ett kraftfullt (540 Wh) och helt integrerade batteri med en väl skyddad placering i diagonalröret och det levererar massor av miljövänlig urkraft, vilket ger dig imponerande mängder av extra krut i upp till hastigheter av maximalt 25 km/h. Du kan givetvis cykla mycket snabbare än så, men resten av jobbet får du då göra med hjälp av gravitationen eller med hederlig gammal muskelkraft. Hela drivpaket (både motor och batteri) är dessutom centralt placerat i ramens nedre del. Det skapar en föredömligt låg tyngdpunkt vilket i sin tur ger en underbar balans, stabilitet och dessutom kvick manöverförmåga.

Det potenta elsystemet är inte bara galet lätt (2.1 kg) utan har dessutom riktigt bra stuns, men minst lika imponerande är elmotorns följsamma känsla som skapar en dynamisk cykelkänsla i varje tramptag. Det beror till stor del på de tre högklassiga kraftsensorerna och i praktiken innebär det att när du trampar lugnt och varsamt så får du en mjuka och lugn assistans. Men trampar du istället snabbare, och framförallt hårdare, så får du en betydligt mer kraftfull assistans. Hela paketet har en imponerande låg ljudnivå och levererar en solid känsla i kraftöverföringen, och det bästa av allt är att det sker med sömlös harmoni och med hög effektivitet.

Lägg därtill en smidig iRemote som via tydliga LED-indikatorer i färg visar vilken av de fyra olika driftslägen du valt för stunden, du kan välja mellan Eco (+75%), Eco+ (+150%), Sport (+250%) eller Boost ( +300%). Du styr allt vi iRemote, ett smidigt och lätthanterligt litet reglage med lättåtkomlig placering på styret och med en design som skyddar om olyckan skulle vara framme. Via iRemote kan du kan även ansluta via ANT+ och Bluetooth till din Garmin device och nyttja program som baseras på t ex vridmoment eller hjärtfrekvens. Och med BH´s iConnect app kan du ansluta till din smartphone och styra en rad olika funktioner... lika enkelt som det är genialiskt!

Slagkraftig 1x-drivlina som sällan krånglar och styrs via en slimmad cockpit 

Under motorhuven sitter en slagkraftig 1x-drivlina från Shimano (Deore/XT), det handlar kortfattat om 12 mekaniskt styrda växlar som ytters sällan krånglar. Spansk design på hög nivå utesluter såklart mediokra dussingrejor, och hjärtat i skapelsen är ett vevparti med en 34-tandad singelklinga från FSA som kombineras med en 12-delad kassett (10-51T) vilket ger en utväxling med imponerande bredd men där fokus ligger på hög effektivitet och pålitlig funktion. Du styr hela bygget via en slimmad cockpit från BH, och även den har helt integrerad kabeldragning samt är även kompatibel med smarta FIT system - dolt i styrstammen kan du placera de viktigaste verktygen, vilket skulle kunna utgöra skillnaden om du ska korsa mållinjen eller inte.

Högklassiga dämpare som ser till att du kan köra galet snabbt

Framtill hittar du en pålitlig gaffel från FOX (34 FLOAT Performance) och baktill hanteras dämpningen av kvalitetssäkra FOX (FLOAT DPS Performance), dämparna har 120 mm slaglängd och högvis av inställningsmöjligheter, så att du enkelt kan anpassa hojen utifrån de önskemål du har precis för stunden. De har såklart lockout som styrs via lätthanterliga reglage, vilket enkelt förklarat ger dig ett bredare användningsområde samt möjligheten att kunna åka precis lika fort på stökiga utförslöpor som på hårdpackade grusvägar. En lätthanterlig och smidig setup som gör cykeln anpassningsbar efter de förutsättningar som gäller för stunden. 

Dagens tekniskt utmanande banor (och det gäller både för XC, Marathon och Down Country) kräver nästan att cykeln är utrustad med en höj/sänkbara sadelstolpe. Och givetvis är den här cykeln utrustad med en Dropper Post från Race Face (DP Aeffect), vilket i praktiken ger det dig massor av extra manöverutrymme genom att du kan sänka sadeln i farten och hålla den ur vägen när du kontrollerat flyger fram i utförslöporna.

Robust hjulset med tempostarka gummin och kraftfulla skivbromsar 

Det robusta hjulsetet kommer från Race Face (AR 30 TR) med fälgar i aluminium och rullar på tempostarka kvalitetsgummin från Maxxis (Ardent MaxxSpeed EXO TR/Ikon MaxxSpeed EXO TR), dessa greppsäkra 29-tummare med 2.2" bredd kännetecknas av en vansinnig fartglädje i kombination med ett imponerande kurvgrepp.

När det går undan ökar kraven på bromsförmågan och därför så har hojen begåvats med kraftfulla hydrauliska skivbromsar med 4-kolvsok från SRAM (DB8) med 200mm bromsskivor som matchar fartresurserna och ser till att du har högklassig bromsverkan året runt, och dessutom oavsett om det är lerigt, regnigt eller slaskigt i i spåren för dagen. 

Även taggad i

Egenskaper
Information om cykelns specifikation: Information om cykelns specifikation På grund av rådande världsläge kan vissa av cykelns komponenter skilja sig mot vad som anges i specifikationen och vad som syns på bilderna. Tillverkaren kan utan förvarning ersätta komponenterna i ordinarie specifikation till likvärdiga komponenter.
Artikelnummer: 0106502-O375
Varumärke:BH
Variant:SILVER-SILVER-SILVER
Knytnummer:0106502
Specifikation
Hjulstorlek: 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

29"
Personalisering:Mountainbiking
Modellserie:BH iLYNX RACE
Kön:Unisex, Dam, Herr
Damspecifik: 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Tillverkarens färg:SILVER-SILVER-SILVER
Årsmodell:2023
Vikt (enligt tillverkaren):19,1
Hemsida tillverkare:www.bhbikes.com/en_GB
Elcykel:Ja
Elsystem:BH
Din längd: 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Passar Längd (cm):-
Typ av broms: 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar: 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

12-växlad (1 x 12)
Växelreglageserie:Shimano Deore
Bakväxelserie: 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus GX Eagle
Tourney   GX    
NX Eagle
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano XT
Modellserie:BH iLYNX RACE
Ramset
Ramstorlek:-
Ram:120 MM FS CARBON 29",EC LAYUP, INTERNAL CABLE ROUTING
Rammaterial: 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Kolfiber
Framgaffel:FOX 34 FLOAT Performance 120mm 15QR
Framgaffel, typ av fjäder:Luftfjäder
Slaglängd fram: 

Slaglängd fram

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

En hel del hybridcyklar har också stötdämpning fram, runt 60-80 mm slaglängd för att öka komforten. Detta ska inte ses som något som gör att cykeln går att använda som mountainbike, utan är främst för att öka komforten på grusvägar och plattare stigar eller spår.

120 mm
Låsbar framgaffel?: 

Låsbar framgaffel?

Låsbar innebär att fjädringens rörelse låses i en position (alternativt begränsas) för att underlätta när man t.ex. cyklar i branta uppförsbackar eller i slät terräng.

Olika tillverkare hanterar detta på olika sätt. Vissa fjädringar blir helt låsta (stumma) medan andra har valt att t.ex. bromsa upp kompressionsdämpningen.

Via reglage på framgaffeln
Bakdämpare:FOX FLOAT DPS Performance
Bakgaffeltyp: 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Dämpad
Slaglängd bak: 

Slaglängd bak

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

120 mm
Hjul
Framnav:BH
Baknav:BH
Ekrar:Stainless Steel
Framdäck:Maxxis Ardent TPI120 MaxxSpeed EXO TR 29X2,2
Bakdäck:Maxxis Ikon TPI120 MaxxSpeed EXO TR 29X2,2
Däckdimension:56-622
Drivlina
Växelreglage:Shimano Deore
Bakväxel:Shimano XT 12sp
Kassett:SHIMANO CSM6100 12SP (10-51T)
Komponenter
Frambroms:Sram DB8 4 Piston 200mm
Bakbroms:Sram DB8 4 Piston 200mm
Styrlager:Acros AIF-560 ICR BL.
Styre:BH MTB Lite Alloy Riser 780mm
Styrstam:BH Evo 31 Fit
Sadelstolpe:Race Face DP Aeffect 31,6
Handtag/Styrlinda:Ergon GE10
Motor
Motor:BH 2EXMAG
Motorplacering: 

Motorplacering

Var en motor är placerad avgör hur mycket stöd du får, och hur jämn kraftren upplevs. En motor placerad på fram- eller bakhjul ger generellt en upplevelse av att cykelns är påskjutande (bakhjul) eller dragande (framhjul), medan en centrerad motor generellt snarare ger intrycket av att det är du själv som trampar (och du blivit mycket starkare).

En motor placerad i vevpartiet ger alltså en mängd fördelar, men är något dyrare att bygga vilket gör att cykelns pris blir högre med en vevpartimonterad motor kontra en bak- eller framhjulsmonterad motor. En hjulmonterad motor är alltså billigare, och för dig som cyklar kortare sträckor eller använder cykeln relativt lite fungerar detta utmärkt för dig - medan en vevpartimonterad motor är att föredra om du avser att cykla/pendla oftare och längre.

Mer om vevpartimonterad motor

Motorn är placerad i vevpartiet, dvs. mitten på cykeln. Därför kallas detta också ofta för mittmonterad motor eller centrummonterad motor. Den ger bland annat följande fördelar:

  • Jämnare gång, eftersom mittmotor har fler sensorer än motorer som är placerade på hjulen
  • Är lättare att använda utan eldrift, eftersom det inte finns något motstånd i hjulen
  • Bättre viktfördelning i cykeln vilket gör cyklingen enklare och roligare
  • Ger ökad pedalkraft, eftersom elkraften kommer från samma ställe som pedalkraften
Vevparti
Motoreffekt: 

Motoreffekt

Max. tillåten motoreffekt i Sverige är för närvarande 250 W. Om det anges en högre effekt än 250 W i specifikationen är det bara ett tillfälligt värde vid start eller acceleration och som sjunker till 250 W efter några få sekunder.
250 W
Motorns ljudnivå:Låg
Vridmoment: 

Vridmoment

Motorns vridmoment mäts i Newtonmeter (Nm) och är ett mått på en krafts förmåga att vrida ett objekt kring en viss axel. Förenklat kan man säga att ju högre vridmoment desto bättre.
65 Nm
Maximal assistanshastighet: 

Maximal assistanshastighet

Högst tillåtna assistanshastighet i Sverige är för nuvarande 25 km/h. Kommer du upp i mer än 25 km/h slutar motorn att driva på och du får helt enkelt trampa på för egen maskin.
25 km/h
Maximal räckvidd: 

Maximal räckvidd

Anger hur långt man kan komma under idealiska förhållanden (varmt väder, få backar, få start och stopp samt slätt underlag) innan batteriet blir helt urladdat. Uppgifterna är mestadels hämtade från elmotortillverkaren samt att hänsyn är taget till vilken typ av cykel det är (MTB, standardcykel o.s.v.)

130 km
Batteri
Batteri:NR System
Batterityp:Litium-jon
Batteriplacering:Invändigt
Avtagbart batteri:Nej
Batterikapacitet (Wh):540
Spänning:36 V
Batteri ingår?:Ja
Batteriladdare:Ja
Kan laddas på cykeln:Ja
Display
Display:BH i-Remote
Assistansnivåer:Boost, Eco, Eco+, Sport
Gåassistans:Ja
Storlekstabell
Recensioner

Liknande Produkter

Orbea El Mtb Rise M10 Cabon Raw-Shark Grey Matt
I lager. Leveranstid: 12–15 dagar
Orbea El Mtb Rise M20 Chameleon Goblin Green Gloss/Black
I lager. Leveranstid: 12–15 dagar
Orbea El Mtb Urrun 10 Borealis Blue Matt/Luminous Yellow
I lager. Leveranstid: 12–15 dagar
Orbea El Mtb Rise M20 Cabon Raw-Shark Grey Matt
I lager. Leveranstid: 12–15 dagar
 
 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Meny

Varukorg(0 artiklar )

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan