• Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Räntefri delbetalning med SVEA
Tillbaka
Elcyklar  El MTB  Cannondale El Mtb 29 U Moterra Neo S2

Cannondale El Mtb 29 U Moterra Neo S2

Cannondale El Mtb 29 U Moterra Neo S2
Beskrivning

Atletisk eMTB med massor av körglädje och högklassig framkomlighet

Den atletiska Cannondale Moterra Neo S2 är en makalöst klättringsvillig hoj som ser till att både uppför och utför alltid förblir den rätta riktning. Grundbulten utgörs av en trailgeometri som säkerställer en optimalt centrerad viktfördelning, vilket i praktiken ger dig underbar balans och en imponerande kontroll över cykeln. En extremt temperamentsfull elcykel med mycket generösa slaglängder på 150/150mm och en imponerande dämparupphängning med imponerande kinematik, som dessutom har den här begåvats med fullstora 29-tummare. Resultatet? En kraftfull, rapp, livlig och underbart underhållande heldämpad eMTB med imponerande stabilitet och övertygande balans i branterna.

Nyckeln till framgång!

  • Högklassigt heldämpat chassi i aluminium (SmartForm C2 Alloy) med en progressiv kinematik
  • Tuned Suspension - Avancerad 4-länks upphängning som är speciellt framtagen för e-MTB´s
  • Proportional Response Design - Bättre grepp, mera kraft uppför och ökad kontroll i utförslöporna
  • Injection molded skid plate - Skyddar motorn från slag från underlaget, perfekt i stökig terräng
  • Högklassiga dämpare från kvalitetssäkra RockShox med 150/150mm i slaglängd
  • Kraftfull elmotor från Shimano (EP8) med 85 Nm och minst sagt övertygande dynamik
  • Elegant integrerat och kraftfullt batteri (630Wh) som ger cykeln en generös räckvidd 
  • Potent 1x-drivlina med 12 slagkraftiga växlar från Shimano (Deore) med bred utväxling (34Tx10-51T)
  • Kraftfulla hydrauliska skivbromsar med 4-kolvsok från Shimano (MT420) som levererar oavsett förhållanden
  • Robust hjulset från WTB (STX i25 TCS) med greppsäkra gummin från Maxxis (Rekon - 29 x 2.6")
  • Breda hjulfästen (110mm fram, 148mm bak) ger dig hjul som är lika styva som ett par 27.5-tummare
  • Cannondale Wheel Sensor - Hjulsensor som hjälper dig att hålla kollen 
  • Dropper post från TranzX som ser till att du får maximal manöverförmåga i branterna 

Högklassigt chassi i kolfiber och aluminium med progressiv kinematik 

Dess heldämpade ram består av en främre triangel och en bakre sving helt i aluminium (SmartForm C2 Alloy) vilket väcker ett habegär som endast en begränsad budget kan tygla. Ramen är inte bara rejält bastant utan har en unik kinematik och innovativ konstruktion med hög lateral styvhet vilket skapar trygg stabilitet, men den har samtidigt tillräckligt med lodrätt flexibilitet för att tillsammans med dämparna kunna garantera rätt känsla i branterna.

Den är utrustad med Cannondale Tuned Suspension, vilket kortfattat handlar om en avancerad 4-länks upphängning som är speciellt framtagen för e-MTB´s och levererar en kinematik som verkligen imponerar i alla typer av lutningar. Ramens mångsidiga trailgeomteri skapar en föredömligt låg tyngdpunkt vilket i sin tur ger en underbar balans, stabilitet och dessutom kvick manöverförmåga. Vilket resulterar i pålitlig markkontakt och en makalöst följsam känsla kombinerat med effektiv kraftöverföring, hojen svarar med snabbt när du vill öka tempot och den ser samtidigt till att du med full kontroll kan hantera knepiga spårval på ett häpnadsväckande enkelt sätt.

Moterra Neo S2 har även Cannondale´s Proportional Response, vilket kort förklarat innebär en kombination av storleksspecifika kedjestag och en brant vinkel på sadelröret som ser till att du alltid kan hålla dig centralt balanserad mellan hjulen. Det ger i sin tur både bättre grepp, mera kraft i uppförsbackarna och ökad kontroll i utförslöporna. Ramen har givetvis en elegant invändig kabeldragning och den är såklart konstruerad för moderna stickaxlar, vilket ser till att dina hjul tål bättre tuffa skogsrundor och halvtaskiga landningar i parken.

Kraftfull japansk eldrift i kombination med en slagkraftig 1x-drivlina

Hjärta och lungor utgörs av marknadens kanske bästa drivsystem från Shimano (EP8) som består en potent elmotor (85Nm) i kombination med ett kraftfullt batteri som kortfattat levererar hela 630 Wh av miljövänlig kraft, vilket ger dig imponerande mängder av extra krut i upp till hastigheter av maximalt 25 km/h. Du kan givetvis cykla snabbare än så, men resten av jobbet får du då göra med hjälp av gravitationen eller med ren muskelkraft. Hela drivpaket är dessutom centralt placerat i ramens nedre del. Det skapar en föredömligt låg tyngdpunkt vilket i sin tur ger en underbar balans, stabilitet och dessutom kvick manöverförmåga.

Den imponerande dynamiska elmotorn samarbetar med 12 slagkraftiga växlar från Shimano (Deore) och givetvis med drivning direkt på vevaxeln. Dess moderna utväxling ger ett växelomfång som ser till att du kan hålla ett högt tempo i alla typer av terräng och i alla typer av lutningar. Hela drivlinans funktion är pålitligt driftsäker och det är hög klass även på övriga komponenter, eftersom hojen har en välbalanserad mix av prylar som hämtats direkt från de övre hyllorna hos väl kända tillverkare. Du har dessutom bara ett enda växelreglage att hålla reda på och det är snyggt integrerat på styret, du behöver med andra ord aldrig släppa taget om din lätthanterliga cockpit.

Tack vare att hela drivpaketet är centralt placerat i ramens nedre del uppnås dessutom en föredömligt låg tyngdpunkt, det ger en föredömligt låg tyngdpunkt vilket i sin tur ger en underbar balans, stabilitet och dessutom kvick manöverförmåga i utmanande terräng. Lägg därtill massor av driftslägen att välja mellan och en tydlig display som ger dig full kontroll och som visar i princip allt du behöver veta. 

Högklassig dämparkonfiguration som ger dig ökad kontroll på rundan

Dämpningen hanteras av kvalitetssäkra RockShox, så du är mycket väl omhändertagen. Framtill sitter en 35 Silver TK och baktill en Deluxe Select, och tack vare mycket generösa slaglängder (150/150 mm) så sväljer cykeln effektivt alla ojämnheter och ser till att du alltid kan köra med full kontroll oavsett terräng. Båda dämparn är dessutom praktiskt reglerbara, vilket ökar användningsområdet och ser till att du kan köra fort på allt från slät asfalt till riktigt utmanande terräng. En lätthanterlig och smidig setup som gör hojen anpassningsbar efter de förutsättningar som gäller för stunden. 

Dagens tekniskt utmanande cykling (och det gäller både för XC, Trail, Enduro och Down Country) kräver nästan att cykeln är utrustad med en höj/sänkbara sadelstolpe. Och givetvis är även Cannondale Moterra Neo S2 utrustad med en Dropper Post redan från start, vilket i praktiken ger det dig massor av extra manöverutrymme genom att du kan sänka sadeln i farten och hålla den ur vägen när du kontrollerat flyger fram i utförslöporna.

Högklassigt hjulset samt kraftfulla skivbromsar som är klara för drabbning

Det robusta hjulsetet kommer från WTB (STX i25 TCS) och rullar på ett par 29-tummare med 2.6" i bredd från Maxxis (Rekon) som är klara för drabbning och briljerar på allt från gropiga grusvägar till lös lervälling. Däcken har bra punkteringsskydd och levererar den perfekta kombinationen av grepp, hastighet och stabilitet, vilket i praktiken innebär att du kan köra snabbare i alla typer av besvärlig terräng. Eftersom denna temperamentsfull skogsmaskin trivs i höga farter har den utrustats med kraftfulla hydrauliska skivbromsar med 4-kolvsok med 203 mm bromskivor vilket både sänker underhållsbehovet och ser till att du har tillgång till pålitlig bromsverkan året om, och dessutom oavsett om det är lerigt, dammigt, regnigt eller slaskigt i spåren.

Även taggad i

  • 2024
  • 29"
Egenskaper
Information om cykelns specifikation: Information om cykelns specifikation På grund av rådande världsläge kan vissa av cykelns komponenter skilja sig mot vad som anges i specifikationen och vad som syns på bilderna. Tillverkaren kan utan förvarning ersätta komponenterna i ordinarie specifikation till likvärdiga komponenter.
Artikelnummer: 0114465
Varumärke:CANNONDALE
Variant:Quicksand
Tillverkarens artikelnummer:-
Specifikation
Hjulstorlek: 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

29"
Personalisering:Mountainbiking
Kön:Unisex
Damspecifik: 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Tillverkarens färg:Quicksand
Årsmodell:2024
Hemsida tillverkare:www.cannondale.com/en-eu/bikes/electric/e-mountain/moterra-neo
Elcykel:Ja
Elsystem:Shimano
Din längd: 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Passar Längd (cm):-
Typ av broms: 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar: 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

12-växlad (1 x 12)
Växelreglageserie:Shimano Deore
Framväxelserie: 

Framväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Ingen framväxel
Bakväxelserie: 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus GX Eagle
Tourney   GX    
NX Eagle
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano Deore
Ramset
Ramstorlek:-
Ram:150mm travel, SmartForm C2 Alloy, Cannondale Tuned Suspension, removable downtube battery, internal cable routing, 148x12mm thru-axle, post mount brake, tapered headtube
Rammaterial: 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Aluminium
Framgaffel:RockShox 35 Silver TK, 150mm, Coil, 15x110mm thru-axle, tapered steerer, 44mm offset, rack and fender compatible
Framgaffeltyp: 

Framgaffeltyp

En dämpad framgaffel är idag standard på mountainbikes, helt enkelt för att klara av den terräng som cykeln används i. Det finns även en hel del hybridcyklar med dämpade framgafflar, för att ge dig lite mer komfort på grusvägar och eventuella skogsstigar. Om du ska cykla i skog eller på lättare stigar, alternativt mycket grusväg, så är en dämpad framgaffel ett bra val!

Stela framgafflar återfinns på standard, racer och hybridcyklar, och lämpar sig bäst för cyklar som mestadels ska befinna sig på asfalt. Du får en lättare cykel, en cykel som känns rappare och en cykel som upplevs svara bättre på dina rörelser. Vissa nischade cyklar som fatbikes och touringcyklar har också stela framgafflar, men då kompenseras det oftast med väldigt breda och rejäla däck för att återge lite av komfortkänslan. Om du ska cykla på främst asfalt, och kanske någon snällare grusväg så är en stel framgaffel helt rätt för dig!

Dämpad
Framgaffel, typ av fjäder:Stålfjäder
Slaglängd fram: 

Slaglängd fram

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

En hel del hybridcyklar har också stötdämpning fram, runt 60-80 mm slaglängd för att öka komforten. Detta ska inte ses som något som gör att cykeln går att använda som mountainbike, utan är främst för att öka komforten på grusvägar och plattare stigar eller spår.

150 mm
Bakdämpare:RockShox Deluxe Select +, DebonAir, 2-Pos mode adjust, adjustable rebound
Bakgaffeltyp: 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Dämpad
Slaglängd bak: 

Slaglängd bak

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

150 mm
Hjul
Framnav:Shimano MT400, 15x110mm thru-axle
Baknav:Shimano MT410, 12x148mm thru-axle
Ekrar:Stainless Steel, 14g
Fälgar:WTB STX i25 TCS, 32h, tubeless ready
Framdäck:Maxxis Rekon, 29 x 2.6", Wire 60TPI Exo
Bakdäck:Maxxis Rekon, 29 x 2.6", Wire 60TPI Exo
Däckdimension:66-622
Drivlina
Växelreglage:Shimano Deore M6100, 12-speed
Bakväxel:Shimano Deore M6100 SGS
Vevparti:FSA E-Bike, 165mm, Shimano 12-speed, 34T
Kedja:Shimano M6100 Hyperglide, 12-speed
Kassett:Shimano Deore, Hyperglide, 10-51, 12-speed
Komponenter
Frambroms:Shimano MT420
Bromsskiva fram:203mm Deore RT30 rotors
Bakbroms:Shimano MT420
Bromsskiva bak:203mm Deore RT30 rotors
Styrlager:Integrated, 1-1/8 to 1.5", sealed bearings
Styre:Cannondale 3 Riser, 6061 Alloy, 15mm rise, 8° sweep, 4° rise, 780mm
Styrstam:Cannondale 3, 3D Forged 6061 Alloy, 1-1/8", 31.8, 6-degree
Sadelstolpe:TranzX dropper, internal routing, 31.6, 130mm (S), 150mm (M-XL)
Sadel:Fabric Scoop Shallow Sport, steel rails
Handtag/Styrlinda:Fabric Funguy
Motor
Motor:Shimano EP8
Motorplacering: 

Motorplacering

Var en motor är placerad avgör hur mycket stöd du får, och hur jämn kraftren upplevs. En motor placerad på fram- eller bakhjul ger generellt en upplevelse av att cykelns är påskjutande (bakhjul) eller dragande (framhjul), medan en centrerad motor generellt snarare ger intrycket av att det är du själv som trampar (och du blivit mycket starkare).

En motor placerad i vevpartiet ger alltså en mängd fördelar, men är något dyrare att bygga vilket gör att cykelns pris blir högre med en vevpartimonterad motor kontra en bak- eller framhjulsmonterad motor. En hjulmonterad motor är alltså billigare, och för dig som cyklar kortare sträckor eller använder cykeln relativt lite fungerar detta utmärkt för dig - medan en vevpartimonterad motor är att föredra om du avser att cykla/pendla oftare och längre.

Mer om vevpartimonterad motor

Motorn är placerad i vevpartiet, dvs. mitten på cykeln. Därför kallas detta också ofta för mittmonterad motor eller centrummonterad motor. Den ger bland annat följande fördelar:

  • Jämnare gång, eftersom mittmotor har fler sensorer än motorer som är placerade på hjulen
  • Är lättare att använda utan eldrift, eftersom det inte finns något motstånd i hjulen
  • Bättre viktfördelning i cykeln vilket gör cyklingen enklare och roligare
  • Ger ökad pedalkraft, eftersom elkraften kommer från samma ställe som pedalkraften
Vevparti
Motoreffekt: 

Motoreffekt

Max. tillåten motoreffekt i Sverige är för närvarande 250 W. Om det anges en högre effekt än 250 W i specifikationen är det bara ett tillfälligt värde vid start eller acceleration och som sjunker till 250 W efter några få sekunder.
250 W
Motorns ljudnivå:Låg
Vridmoment: 

Vridmoment

Motorns vridmoment mäts i Newtonmeter (Nm) och är ett mått på en krafts förmåga att vrida ett objekt kring en viss axel. Förenklat kan man säga att ju högre vridmoment desto bättre.
85 Nm
Sensorer:Hastighet, Kadens, Vridmoment
Maximal assistanshastighet: 

Maximal assistanshastighet

Högst tillåtna assistanshastighet i Sverige är för nuvarande 25 km/h. Kommer du upp i mer än 25 km/h slutar motorn att driva på och du får helt enkelt trampa på för egen maskin.
25 km/h
Batteri
Batteri:Shimano BT-E8036, 630Wh
Batterityp:Litium-jon
Batteriplacering:Invändigt
Avtagbart batteri:Ja
Batterikapacitet (Wh):630
Spänning:36 V
Batteri ingår?:Ja
Batteriladdare:Shimano Battery Charger 2A
Kan laddas på cykeln:Ja
Display
Display:Shimano SC-EN500
Avtagbar display:Nej
Displayplacering:Vänster
Gåassistans:Ja
Storlekstabell
Recensioner

Liknande Produkter

Orbea El Mtb Rise M10 Cabon Raw-Shark Grey Matt
I lager. Leveranstid: 12–15 dagar
Orbea El Mtb Rise M20 Chameleon Goblin Green Gloss/Black
I lager. Leveranstid: 12–15 dagar
Orbea El Mtb Urrun 10 Borealis Blue Matt/Luminous Yellow
I lager. Leveranstid: 12–15 dagar
Orbea El Mtb Rise M20 Cabon Raw-Shark Grey Matt
I lager. Leveranstid: 12–15 dagar
 
 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Meny

Varukorg(0 artiklar )

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan