• Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Räntefri delbetalning med SVEA
Tillbaka
Cyklar  Mountainbike MTB  MTB trail  Gt Sensor Crb Pro XL Dusty Blue

Gt Sensor Crb Pro XL Dusty Blue

Gt Sensor Crb Pro XL Dusty Blue
Beskrivning

Bygger modet i utförslöporna och ökar kraften i klättringarna

Underhållande och mångsidiga nöjesmaskinen GT Sensor Carbon Pro är en högklassig hoj med progressiv trailgeometri och vassa komponenter. Grundbulten utgörs av en stomme i kolfiber, en solid specifikation samt en väl avvägd dämpning med progressiv kinematik. Den ser till att du kan hitta modet inför utförslöpor och att du kan mobilisera all din kraft i klättringarna, på allt ifrån episka långfärdrepor till de intensiva kvällsrundor med bästa kompisen. Det här är en energisk, rapp och uthållig hoj med finstämd balans som problemfritt tar sig fram på alla former av stökiga underlag och i nästan alla typer av lutningar. En stigcykel med slaglängder som är tillräcklig för att du ska kunna att ge dig i kast med riktigt utmanande grejer och som aldrig kommer hålla dig tillbaka.

Nyckeln till framgång! 

  • Energisk, rapp, och uthållig nöjesmaskin med imponerande balans uppför och solid känsla utför 
  • Heldämpad ram helt i kolfiber med progressiv trailgeometri som försetts med ett högklassigt länkage
  • Högklassig framgaffel från RockShox (Lyrik Select + RC2) med 150 mm slaglängd 
  • Bakre dämpare från RockShox (Super Deluxe Select + RT) med 140 mm slaglängd 
  • Slagkraftig 1x-drivlina med 12-växlar från SRAM (GX/NX Eagle) med imponerande bred utväxling
  • Kraftfulla hydrauliska skivbromsar från SRAM (G2 RSC) som matchar fartresurserna
  • Tåligt hjulset med aluminiumfälgar från WTB (KOM Trail i30)
  • Greppsäkra kvalitetsgummin från Maxxis (Minion DHF/Dissector) med 2,5"/2,4" i bredd 
  • Sadel från WTB (Silverado) samt en höj-/sänkbar sadelstolpe från TranzX (+Rad)

Skulpturalt chassi med kapacitet för intensiv skogscykling på hög nivå

Det skulpturala chassit utgörs av en ram i kolfiber (Sensor Carbon) med en progressiv trailgeometri som väcker glupska känslor av rent habegär. En imponerande konstruktion med en upphängning som levererar följsam dämpning och som sätter fullt fokus på alla typer av äventyrlig skogscykling. Tack vare dess moderna länkage så besitter du tillräcklig med flexibilitet för att kunna garantera snabba åkturer även på riktigt stökiga underlag. Slutresultatet blir markkontakt med följsam känsla kombinerat med effektiv kraftöverföring, hojen svarar blixtsnabbt när du vill öka tempot och den ser samtidigt till att du kan hantera knepiga spårval på ett imponerande enkelt sätt.

Slagkraftig dämparkonfiguration samt en ytterst kompetent 1x-drivlina

Framtill sitter en Lyrik Select + RC2 från RockShox och baktill en Super Deluxe Select + RT från RockShox, och tack vare kombinationen av massor av inställningar och generösa slaglängder (150/140mm) så sväljer hojen effektivt alla ojämnheter och ser till att du kan köra med full kontroll nästan oavsett terräng. När det blir stökigt i spåren så är en dropper post numera nästan obligatoriskt, så självklart är den redan från start utrustad med en höj-/sänkbar sadelstolpe.

Under motorhuven hittar du en kompetent 1x-drivlina från SRAM (GX/NX Eagle), det handlar kortfattat om en 12-växlad drivlina som levererar högklassiga egenskaper och smidig funktion. Hjärtat utgörs av en 32-tandad singelklinga som kombineras med en 12-delad kassett (11-50T) vilket sammantaget ger en utväxling där fokus ligger på pålitlig effektivitet och hög hastighet.

Hjulset med greppsäkra gummin samt hydrauliska skivbromsar 

Hela bygget rullar på ett par robusta 29-tummare med aluminiumfälgar från WTB (KOM Trail i30) som försetts med 2,4" breda kvalitetsgummin från Maxxis (Minion DHF/Dissector) som levererar riktigt bra grepp i kurvorna, vilket är perfekt för dig som prioriterar rätt hastighet, bra fäste och hög framkomlighet. Och eftersom hojen älskar när det går undan i spåren så har den hydrauliska skivbromsar från SRAM (G2 RSC)) vilket ger kraftfull och konsekvent prestanda året runt - oavsett om det regnar, snöar eller är dammigt ute i spåren. 

Även taggad i

  • 2023
  • 29"
Egenskaper
Information om cykelns specifikation: Information om cykelns specifikation På grund av rådande världsläge kan vissa av cykelns komponenter skilja sig mot vad som anges i specifikationen och vad som syns på bilderna. Tillverkaren kan utan förvarning ersätta komponenterna i ordinarie specifikation till likvärdiga komponenter.
Artikelnummer: 0111724-9196
Varumärke:GT
Variant:Dusty Blue
Tillverkarens artikelnummer:-
Knytnummer:0111724
Specifikation
Personalisering:Mountainbiking
Kön:Unisex, Dam, Herr
Damspecifik: 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Tillverkarens färg:Dusty Blue
Årsmodell:2023
Hemsida tillverkare:gtbicycles.com/
Din längd: 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Passar Längd (cm):-
Typ av broms: 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar: 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

12-växlad (1 x 12)
Växelreglageserie:SRAM NX Eagle
Bakväxelserie: 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus GX Eagle
Tourney   GX    
NX Eagle
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
SRAM GX Eagle
Ramset
Ramstorlek:-
Ram:Sensor karbon 29, High Pivot LTS dämparupphängning, 140mm vandring, Tube in Tube kabelgenomföring, BSA 73mm, Boost 12 x 148mm genomgående axel, 230x65 Shock, ISCG05
Rammaterial: 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Kolfiber
Framgaffel:RockShox Lyrik Select + RC2 150mm
Framgaffeltyp: 

Framgaffeltyp

En dämpad framgaffel är idag standard på mountainbikes, helt enkelt för att klara av den terräng som cykeln används i. Det finns även en hel del hybridcyklar med dämpade framgafflar, för att ge dig lite mer komfort på grusvägar och eventuella skogsstigar. Om du ska cykla i skog eller på lättare stigar, alternativt mycket grusväg, så är en dämpad framgaffel ett bra val!

Stela framgafflar återfinns på standard, racer och hybridcyklar, och lämpar sig bäst för cyklar som mestadels ska befinna sig på asfalt. Du får en lättare cykel, en cykel som känns rappare och en cykel som upplevs svara bättre på dina rörelser. Vissa nischade cyklar som fatbikes och touringcyklar har också stela framgafflar, men då kompenseras det oftast med väldigt breda och rejäla däck för att återge lite av komfortkänslan. Om du ska cykla på främst asfalt, och kanske någon snällare grusväg så är en stel framgaffel helt rätt för dig!

Dämpad
Framgaffel, typ av fjäder:Luftfjäder
Slaglängd fram: 

Slaglängd fram

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

En hel del hybridcyklar har också stötdämpning fram, runt 60-80 mm slaglängd för att öka komforten. Detta ska inte ses som något som gör att cykeln går att använda som mountainbike, utan är främst för att öka komforten på grusvägar och plattare stigar eller spår.

150 mm
Låsbar framgaffel?: 

Låsbar framgaffel?

Låsbar innebär att fjädringens rörelse låses i en position (alternativt begränsas) för att underlätta när man t.ex. cyklar i branta uppförsbackar eller i slät terräng.

Olika tillverkare hanterar detta på olika sätt. Vissa fjädringar blir helt låsta (stumma) medan andra har valt att t.ex. bromsa upp kompressionsdämpningen.

Via reglage på framgaffeln
Bakdämpare:RockShox Super Deluxe Select + RT
Bakgaffeltyp: 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Dämpad
Låsbar bakdämpare?: 

Låsbar bakdämpare?

Låsbar innebär att fjädringens rörelse låses i en position (alternativt begränsas) för att underlätta när man t.ex. cyklar i branta uppförsbackar eller i slät terräng.

Olika tillverkare hanterar detta på olika sätt. Vissa fjädringar blir helt låsta (stumma) medan andra har valt att t.ex. bromsa upp kompressionsdämpningen.

Via reglage på bakdämparen
Slaglängd bak: 

Slaglängd bak

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

140 mm
Hjulstorlek: 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

29"
Hjul
Framnav:Formula, 15x110mm
Baknav:Formula 12x148mm, HG Freehub Body
Fälgar:WTB KOM Trail i30, 32h
Framdäck:Maxxis Minion DHF, 29 x 2.5", 3C Maxx Terra, EXO
Bakdäck:Maxxis Dissector, 29 x 2.4", 3C Maxx Terra, EXO+
Däckdimension:62-622
Drivlina
Växelreglage:SRAM NX Eagle, 12-delat
Bakväxel:SRAM GX Eagle
Vevlager:SRAM DUB BSA
Vevparti:Truvativ Descendent 6K, Dub, 32T
Kedja:SRAM NX Eagle, 12-delat
Kassett:SRAM PG-1230, 11-50T
Komponenter
Frambroms:SRAM G2 RSC Hydrauliska skivbromsar
Bromsskiva fram:200mm Centerline
Bakbroms:SRAM G2 RSC Hydrauliska skivbromsar
Bromsskiva bak:180mm Centerline
Styrlager:FSA No.42
Styre:GT Aluminium Riser Bar, 30mm höjd, 780mm bredd, 5° upp, 8° bak
Styrstam:GT Alloy, 31.8mm klämma, 35mm längd
Sadelstolpe:-
Pedaler:Inte Inkluderat
Sadel:WTB Silverado
Handtag/Styrlinda:GT MTB
Storlekstabell
Recensioner

Liknande Produkter

Gt Sensor Sport XL June Gloom
I lager. Leveranstid: 8–12 dagar
Trek MTB Procaliber 9.5
I lager
Gt Force Sport XL Black
I lager. Leveranstid: 8–12 dagar
Gt Trail Mtb Force Crb Elite Tan
I lager. Leveranstid: 8–12 dagar
BRA PRIS
Orbea Hardtail MTB Onna 27 40 Black
I lager. Leveranstid: 12–15 dagar
SCHWALBE Däckavtagare Tire Levers
I lager. Leveranstid: 7–12 dagar

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Meny

Varukorg(0 artiklar )

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan