• Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Räntefri delbetalning med SVEA
Tillbaka
Cyklar  Racercykel & landsvägscykel  Komfortracer  Trek Racercykel Domane SLR 9 Gen 4 Axinite Flip/Trek Black

Trek Racercykel Domane SLR 9 Gen 4 Axinite Flip/Trek Black

Trek Racercykel Domane SLR 9 Gen 4 Axinite Flip/Trek Black
Beskrivning

Ultralätt, smidig och vansinnigt snabbt flaggskepp med skyhög kapacitet

Om du är på jakt efter en ultralätt landsvägsracer som alltid levererar potent tävlingsprestanda, men som fortfarande är bekväm nog för dina episka söndagsrundor med stallkamraterna så kommer toppmodellen Trek Domane SLR 9 Gen 4 inte att göra dig besviken. En grymt vass kolfiberhoj med Shimano´s allra bästa Dura-Ace Di2-drivlina som levererar högklassig precisionsväxling i alla lägen, och vikten hålls samtidigt låg. Med de enorma fördelar man får via ett par 32 mm däck är den redo att flyga fram över både kullersten och asfalt. En fullständigt integrerad styrcockpit gör att cykeln ser lika elegant ut som den känns, och i det lättåtkomliga förvaringsfacket ryms det viktigaste för cyklingen. Tillsammans med vägutslätande IsoSpeed bak, ett lättåtkomligt inbyggt förvaringsfack och högklassiga kolfiberhjul kommer du att sväva fram, oavsett om underlaget är slät väg eller gropigt grus. Den invändiga kabeldragningen skapar ett elegant utseende och de nya formerna gör den både snabbare och betydligt mer aerodynamisk än sina tidigare upplagor. Den är både jämngående, snabb och så extremt mångsidig att du kan tävla på tandskallrande kullersten, cykla på gropiga grusvägar och trampa runt hela dagen på ändlösa långturer.

Nyckeln till framgång! 

  • Snabb, mångsidig och ultralätt racercykel i proffsklass som utan problem kan dubblera som din gravelhoj
  • Ultralätt ram och gaffel i 800 Series OCLV Carbon, i utförande med IsoSpeed bak samt inbyggt förvaringsfack
  • Passar lika bra på tävlingsbanorna som på klubbens träningsrundor som på rena njutningsrundor
  • Den stabila Endurance-geometrin är bekväm på långdistans, men det här är ändå en snabb tävlingscykel
  • Avancerad IsoSpeed som absorberar vibrationer från vägen så att du kan cykla snabbare, mjukare och bekvämare
  • Inbyggt lagringsutrymme i diagonalröret med plats för verktyg och andra nödvändigheter
  • Designelement som dold vajerdragning och aerodynamisk rörform ger dig obehindrade fartresurser
  • Trådlös elektronisk 2x12-drivlina från Shimano (Dura-Ace Di2) ger bästa precisionsväxling i alla lägen
  • Kraftfulla hydrauliska skivbromsar ser till att varken regn eller grus kan förstöra en fantastisk runda
  • Flat Mount-monterade skivbromsar som är elegantare, lättare, mindre och renare än konventionella skivbromsar
  • Hjulset med fälgar i kolfiber från Bontrager (Aeolus RSL 37) med 37 mm fälgdjup och genomgående axlar
  • Kvalitetsgummin från Bontrager (R3 Hard-Case Lite) som trivs bäst på lite hårdare typer av underlag
  • Kan användas med breda däck upp till 38c så du tar dig fram snabbt och säkert även på de sämsta vägarna
  • Fullständigt integrerad styrcockpit i kolfiber från Bontrager (RCS Pro) gör att hojen ser lika elegant ut som den känns
  • Med Bontragers Blendr stamteknik kan du fästa dina grejor direkt på styrstammen - Snyggt och användarvänligt!
  • Bontrager Pro IsoCore-styre som minskar vibrationer från vägen med 20 % jämfört med ett vanligt kolfiberstyre
  • Utrustad med högklassigt T47-vevlager som ger bättre kraftöverföring och effektivitet
  • I det praktiskt inbyggda förvaringsfacket kan du förvara verktyg och andra nödvändigheter
  • På överröret finns fästen för smidig montering av en väska som rymmer grejer för en heldagstur

Funktionerna som får Trek Domane SLR att sticka ut från mängden

Med Trek´s lättaste och bästa kolfibermaterial (800 Series OCLV Carbon) och en ny viktbesparande design är det här den lättaste Domane SLR med skivbroms någonsin. Den är snabbare än någonsin med förbättrad aerodynamik och en ultralätt design som fört den till seger på de beryktade kullerstenarna i Paris-Roubaix. Inbyggd förvaring i diagonalröret och ett väskfäste på överröret gör det enkelt att få med sig allt som behövs för en heldagstur.

Nya Domane har mer integrering än någonsin med dolt kablage och en dold sadelstolpsklämma. Ny och förbättrade IsoSpeed absorberar de uttröttande slagen från vägbanan, så att du kan hålla ångan uppe under längre sträckor. Den levereras dessutom utrustad med snabba 32 mm däck, men har plats för däck på upp till 38 mm så att du tryggt kan köra på allt från slät asfalt till gropigt grus.

Cykeln har 2x12-växlade Dura-Ace Di2 R9200 vilket utgör höjdpunkten när det gäller Shimano´s teknik och innovation för landsvägscyklar – och den är deras snabbaste någonsin. Hastighet är den drivande kraften bakom denna generations komponentgrupp och därför har varje enskild komponent förädlats, utformats och finjusterats för att göra dig snabbare, oavsett om du spurtar mot mållinjen på Champs-Elysees eller krossar den värsta backen på hemmaplan.

Vad säger då världens cykelpress om Domane SLR?

  • Bicicling - "Treks bästa racercykel blir snabbare, lättare, piggare och bättre..."
  • Bikeradar - "En sann racercykel, men ändå väldigt mångsidig..."
  • Velonews - "Nu blir det klart jobbigt att gå tillbaka till en racercykel utan IsoSpeed""

Även taggad i

Egenskaper
Information om cykelns specifikation: Information om cykelns specifikation På grund av rådande världsläge kan vissa av cykelns komponenter skilja sig mot vad som anges i specifikationen och vad som syns på bilderna. Tillverkaren kan utan förvarning ersätta komponenterna i ordinarie specifikation till likvärdiga komponenter.
Artikelnummer: 0110751-O921
Varumärke:TREK
Variant:AXINITE FLIP/TREK BLACK
Tillverkarens artikelnummer:-
Knytnummer:0110751
Specifikation
Personalisering:Landsvägscykling
Produktserie:Trek Domane
Modellserie:Trek Domane
Kön:unisex
Damspecifik: 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Tillverkarens färg:-
Årsmodell:2024
Hemsida tillverkare:www.trekbikes.com/se/sv_SE/cyklar/racercyklar/prestandaracercyklar/domane/domane-slr/domane-slr-9-gen-4/p/37357/
Din längd: 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Passar Längd (cm):-
Typ av broms: 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar: 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

24-växlad (2 x 12)
Växelreglageserie:Shimano Dura-Ace Di2
Framväxelserie: 

Framväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Shimano Dura-Ace Di2
Bakväxelserie: 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus GX Eagle
Tourney   GX    
NX Eagle
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano Dura-Ace Di2
Ramset
Ramstorlek:-
Ram:-
Rammaterial: 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Kolfiber
Framgaffel:-
Framgaffeltyp: 

Framgaffeltyp

En dämpad framgaffel är idag standard på mountainbikes, helt enkelt för att klara av den terräng som cykeln används i. Det finns även en hel del hybridcyklar med dämpade framgafflar, för att ge dig lite mer komfort på grusvägar och eventuella skogsstigar. Om du ska cykla i skog eller på lättare stigar, alternativt mycket grusväg, så är en dämpad framgaffel ett bra val!

Stela framgafflar återfinns på standard, racer och hybridcyklar, och lämpar sig bäst för cyklar som mestadels ska befinna sig på asfalt. Du får en lättare cykel, en cykel som känns rappare och en cykel som upplevs svara bättre på dina rörelser. Vissa nischade cyklar som fatbikes och touringcyklar har också stela framgafflar, men då kompenseras det oftast med väldigt breda och rejäla däck för att återge lite av komfortkänslan. Om du ska cykla på främst asfalt, och kanske någon snällare grusväg så är en stel framgaffel helt rätt för dig!

Stel
Framgaffelmaterial:Kolfiber
Hjulstorlek: 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

28"
Hjul
Hjul:-
Framdäck:-
Bakdäck:-
Däckdimension:32-622
Drivlina
Växelreglage:-
Framväxel:-
Bakväxel:-
Vevparti:-
Kedja:-
Kassett:-
Komponenter
Bromsskiva fram:-
Bromsskiva bak:-
Styre:-
Styrstam:-
Sadelstolpe:-
Storlekstabell
Recensioner

Andra produkter i serien Trek Domane

Trek Domane Al 2 Black
I lager. Leveranstid: 9–12 dagar
Trek Racer Komfort Racercykel Domane Sl 6 Gen 4 Satin Trek Black
I lager. Leveranstid: 9–12 dagar
Trek Racer Komfort Racercykel Domane Sl 6 Gen 4 Hex Blue
I lager. Leveranstid: 9–12 dagar

Liknande Produkter

Orbea Racer Komfort Avant H60 Orange Candy (Mat...
I lager. Leveranstid: 12–15 dagar
Orbea Racer Komfort Avant H30 Orange Candy Matt/Cosmic Bronze Glo
I lager. Leveranstid: 12–15 dagar
Orbea Racer Komfort Avant H60 Metallic Green Artichoke Matt
I lager. Leveranstid: 12–17 dagar
Orbea Racer Komfort Avant H60 Moondust Blue Gloss/Titan Matt
I lager. Leveranstid: 12–15 dagar
BRA PRIS
Orbea Hardtail MTB Onna 27 40 Black
I lager. Leveranstid: 12–15 dagar
SCHWALBE Däckavtagare Tire Levers
I lager. Leveranstid: 7–12 dagar

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Meny

Varukorg(0 artiklar )

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan