• Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Räntefri delbetalning med SVEA
Tillbaka
Cyklar  Mountainbike MTB  Heldämpad MTB  Superior Heldämpad Mtb Team Xf 29 Issue R_23 Gloss Carbon Red

Superior Heldämpad Mtb Team Xf 29 Issue R_23 Gloss Carbon Red

Superior Heldämpad Mtb Team Xf 29 Issue R_23 Gloss Carbon Red
Beskrivning

Adrenalinstinn racefantom med näst intill svindlande fartresurser

Den mytomspunna Superior Team XF 29 Issue R är en potent heldämpad XC-cykel för dig som vill kunna köra galet fort och samtidigt ha full kontroll på prylarna. Ett galet rapp fartfantom med mäktiga fartresurser, kvick styrkänsla och en aggressiv racekänsla över hela registret. En klockren investering som alltid svarar när du vill öka farten och som kommer ge dig maximal avkastning i form av höga hastigheter, oavsett om det är tävling eller träning som står på schemat för dagen. Det här är ett högklassigt XC-monster med nästan gränslös kapacitet som är skapad för att du ska kunna kapa dyrbara sekunder... och det kanske bästa av allt, den kommer se till att du kan köra ifrån både grannen och alla stallkamraterna utan minsta problem. 

Nyckeln till framgång!

  • Fullt tävlingsklar ram i högklassig kolfiber (Carbon MTB Race Pro SU-01) med galet låg vikt 
  • Stommen som såg till att Ramona Forchini smärtfritt kunde sopa hem världsmästartiteln
  • Högklassigt länkage med avancerad kinematik som är fullt anpassat för internationella tävlingar
  • Responsiva dämpare från DT Swiss med 110/105 mm slaglängder och remote lockout
  • Extremt slagkraftig 1x-drivlina med 12 växlar hämtade från Shimano´s översta hylla (XTR) 
  • Högklassigt vevparti med 34-tandad singelklinga från Race Face (NEXT SL)
  • Kraftfulla hydrauliska skivbromsar från Shimano (XTR) som verkligen matchar fartresurserna
  • Mästerliga 29-tummare från DT Swiss (XRC 1501 SPLINE) med fälgar i Kolfiber
  • Tävlingsklara tyska kvalitetsgummin från Schwalbe (Racing Ralph Evo/Racing Ray Evo) 
  • Dropper Post från Crankbrothers (Highline 11) med generös slaglängd
  • Block Lock headset skyddar ramen och ser till att du minskar risken för trista skador på ramen
  • Sadel från Fizik (Terra Argo X3)

Kompromisslös racegeometri och kinematik i absoluta toppklass

Den imponerande stommen utgörs av en fullt tävlingsklar ram i högkvalitativ kolfiber (Carbon MTB Race Pro SU-01) som begåvats med en kompromisslös racegeometri och ett länkage med kinematik som ser till att du kan hantera aggressiva spårval på ett häpnadsväckande enkelt sätt. En ultralätt design där både den främre triangeln samt baksvingen är tillverkad i högkvalitativ kolfiber som levererar kraftöverföring i absoluta toppklass. Ett välbalanserat och extremt lätt fundament med mäktig kapacitet som ser till att all kraft når ner till bakhjulet.

Den här upplaga har dessutom en geometri med korta kedjestag och flacka vinkel på styrröret, vilket i praktiken ger dig alla förutsättningar för att snabbt kunna fylla prisskåpet med glänsande medaljer och välpolerade bucklor av rätt valör. Ramen har en elegant integrerad kabeldragning och den är givetvis är anpassad för stickaxlar (BOOST) d.v.s. extra bred fram och bakaxel vilket medger att man kan ha större avstånd mellan ekerinfästningarna vid navet vilket i sin tur ger ett styvare hjul med bättre kontroll. 

Heldämpad skogsmaskin med kapacitet att vinna internationella tävlingar

De responsiva dämparna hämtas från DT Swiss, framtill sitter en F232 ONE O.D.L. med remote lockout (regleras smidigt via ett reglage från styret) och baktill sitter en R 232 ONE (även den med remote lockout) och dämparna har slaglängder på 110/105 mm och riktar sig främst mot dig som vill kunna köra nästan overkligt snabb XC på högsta nivå. En effektiv dämpning som skapar maximal markkontakt och ser till att du har möjligheten att köra ifrån vem som helst, på allt från släta grusvägar till betydligt stökigare underlag. När det blir riktigt stökigt i spåren är en dropper post numera nästan obligatoriskt och självklart så är även utrustad med en höj och sänkbar sadelstolpe från Crankbrothers (Highline 11) redan från start.

Extremt slagkraftig 1x-drivlina med hög kapacitet och felfri funktion

Svindlande farter uppnås med hjälp av ett slimmat vevparti från Race Face (NEXT SL) kombinerat med 12 fullt tävlingsklara växlar som hämtats från Shimano (XTR) med skyhög precision och minst sagt beprövad funktion. När utmaningarna bjuder på lite tuffare motstånd kommer räddningen att vara den imponerande utväxlingen (den 34-tandade singelklingan kombineras med en kassett på 10-51T) vilket tillsammans med cykelns imponerande låga vikt ser till att det här drömbygget överträffar de redan högt ställda förväntningarna. 

Ultralätt hjulset med sjukt bra rull och skivbromsar som matchar fartresurserna 

Allt rullar på ett par ultralätta mästerverk från DT Swiss (XRC 1501 SPLINE) med fälgar i kolfiber som försetts med snabba kvalitetsgummin från Schwalbe (Racing Ray EVO/Racing Ralph EVO) med 2.25" bredd som levererar både kursstabilitet, rätt fäste i kurvorna och sjukt bra rull. Ju snabbare det går, ju högre krav ställs det på bromsarna och därför är modellen utrustad med kraftfulla hydrauliska skivbromsar från Shimano (XTR) som matchar fartresurserna och levererar pålitlig prestanda året runt - oavsett om det regnar, snöar eller är dammigt ute i spåren. När du har tröttnat på ditt stela gamla skrälle och siktar du på att snabbt fylla skåpet med glänsande medaljer och nyputsade bucklor, ja då är det här din nästa hoj. 

Även taggad i

  • 2023
  • 29"
Egenskaper
Information om cykelns specifikation: Information om cykelns specifikation På grund av rådande världsläge kan vissa av cykelns komponenter skilja sig mot vad som anges i specifikationen och vad som syns på bilderna. Tillverkaren kan utan förvarning ersätta komponenterna i ordinarie specifikation till likvärdiga komponenter.
Artikelnummer: 0106905-O431
Varumärke:SUPERIOR
Variant:GLOSS CARBON RED
Tillverkarens artikelnummer:-
Knytnummer:0106905
Specifikation
Hjulstorlek: 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

29"
Personalisering:Mountainbiking
Kön:Unisex, Herr
Damspecifik: 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Tillverkarens färg:GLOSS CARBON RED
Årsmodell:2023
Hemsida tillverkare:superiorbikes.com/se-en
Elcykel:Nej
Din längd: 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Passar Längd (cm):-
Typ av broms: 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar: 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

12-växlad (1 x 12)
Växelreglageserie:Shimano XTR
Bakväxelserie: 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus GX Eagle
Tourney   GX    
NX Eagle
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano XTR
Ramset
Ramstorlek:-
Ram:Carbon MTB Race Pro SU-01, Advanced Race Geometry, Travel 100 mm, Tapered Head Tube, BB92, 3D alloy one piece link, Carbon swingarm, SR dropout, Boost Thru Axle 12x148 mm, Inner cable routing, Dropped seat post ready
Rammaterial: 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Kolfiber
Framgaffel:DT Swiss F232 ONE, Tapered, 15x110mm axle, 110mm travel
Framgaffeltyp: 

Framgaffeltyp

En dämpad framgaffel är idag standard på mountainbikes, helt enkelt för att klara av den terräng som cykeln används i. Det finns även en hel del hybridcyklar med dämpade framgafflar, för att ge dig lite mer komfort på grusvägar och eventuella skogsstigar. Om du ska cykla i skog eller på lättare stigar, alternativt mycket grusväg, så är en dämpad framgaffel ett bra val!

Stela framgafflar återfinns på standard, racer och hybridcyklar, och lämpar sig bäst för cyklar som mestadels ska befinna sig på asfalt. Du får en lättare cykel, en cykel som känns rappare och en cykel som upplevs svara bättre på dina rörelser. Vissa nischade cyklar som fatbikes och touringcyklar har också stela framgafflar, men då kompenseras det oftast med väldigt breda och rejäla däck för att återge lite av komfortkänslan. Om du ska cykla på främst asfalt, och kanske någon snällare grusväg så är en stel framgaffel helt rätt för dig!

Dämpad
Framgaffel, typ av fjäder:Luftfjäder
Slaglängd fram: 

Slaglängd fram

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

En hel del hybridcyklar har också stötdämpning fram, runt 60-80 mm slaglängd för att öka komforten. Detta ska inte ses som något som gör att cykeln går att använda som mountainbike, utan är främst för att öka komforten på grusvägar och plattare stigar eller spår.

110 mm
Låsbar framgaffel?: 

Låsbar framgaffel?

Låsbar innebär att fjädringens rörelse låses i en position (alternativt begränsas) för att underlätta när man t.ex. cyklar i branta uppförsbackar eller i slät terräng.

Olika tillverkare hanterar detta på olika sätt. Vissa fjädringar blir helt låsta (stumma) medan andra har valt att t.ex. bromsa upp kompressionsdämpningen.

Via reglage på styret
Bakdämpare:DT Swiss R232 ONE, size 190x45mm
Bakgaffeltyp: 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Dämpad
Låsbar bakdämpare?: 

Låsbar bakdämpare?

Låsbar innebär att fjädringens rörelse låses i en position (alternativt begränsas) för att underlätta när man t.ex. cyklar i branta uppförsbackar eller i slät terräng.

Olika tillverkare hanterar detta på olika sätt. Vissa fjädringar blir helt låsta (stumma) medan andra har valt att t.ex. bromsa upp kompressionsdämpningen.

Via reglage på bakdämparen
Slaglängd bak: 

Slaglängd bak

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

190 mm
Hjul
Hjul:DT Swiss XRC 1501 SPLINE®/ Carbon/ CL/ 15x110mm/ Tubeless Ready
Framdäck:"Schwalbe Racing Ray Evo/ TL-Easy/ SuperRace/ 29x2.25""/ ADDIX Speed"
Bakdäck:"Schwalbe Racing Ralph Evo/ TL-Easy/ SuperRace/ 29x2.25""/ ADDIX Speed"
Däckdimension:57-622
Drivlina
Växelreglage:SHIMANO XTR SL-M9100-IR/ RAPIDFIRE Plus/ 12-speed
Bakväxel:SHIMANO XTR RD-M9100, Shadow Plus Design
Vevlager:Race Face BB92/ PressFit/ shell 41x92mm
Vevparti:Race Face NEXT SL/ 34T
Kedja:SHIMANO XT CN-M8100
Kassett:SHIMANO XTR CS-M9101/ 12-speed/ 10-51T
Komponenter
Frambroms:SHIMANO XTR M9100- hydraulic disc brake
Bromsskiva fram:SHIMANO RT-MT900- 160mm
Bakbroms:SHIMANO XTR M9100- hydraulic disc brake
Bromsskiva bak:SHIMANO RT-MT900- 160mm
Styrlager:ACROS AZX-220 R4/ ZS44/28.6 - ZS56/40/ BlockLock 150°
Styre:ONE Race/ Carbon/ 760mm/ 31.8mm
Styrstam:ONE Race/ Alloy/ 31/8mm/ -7°
Sadelstolpe:Crankbrothers Highline 11 dropper post/ 30.9mm
Sadel:Fizi:k Terra Argo X3/ Kium
Handtag/Styrlinda:ONE Race/ Lock-On
Storlekstabell
Recensioner

Liknande Produkter

Nyhet
Orbea Heldämpad Mtb Rallon M10 Forest Green Carbon View Matt-Gloss
I lager. Leveranstid: 12–15 dagar
Nyhet
Orbea Heldämpad Mtb Rallon M10 Mars Red Gloss/Black Matt
I lager. Leveranstid: 12–15 dagar
Nyhet
Orbea Heldämpad Mtb Rallon M11 Axs Forest Green Carbon View Matt-Gloss
I lager. Leveranstid: 12–15 dagar
Nyhet
Orbea Heldämpad Mtb Rallon M-team Forest Green Carbon View Matt-Gloss
I lager. Leveranstid: 12–15 dagar
 
 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Meny

Varukorg(0 artiklar )

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan