• Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Räntefri delbetalning med SVEA
Tillbaka
Cyklar  Mountainbike MTB  Heldämpad MTB  Merida Ninety-Six 6000

Merida Ninety-Six 6000

Merida Ninety-Six 6000
Beskrivning

Frustande fullblod med högklassig prestanda och grymt följsam känsla 

Det frustande fullblodet Merida NINETY-SIX 6000 tillhör marknadens absolut snabbaste heldämpade cyklar och är speciellt designad för dig som helst kör XC eller Marathon i våldsamma hastigheter. Snabb skogsmissil i kvalitativ kolfiber med vass racekänsla som kommer se till att du flyger fram genom kurvorna, perfekt för ambitiösa XC-cyklister som ställer höga krav på prylarna. Det här är en aggressiv fartfantom med följsam känsla som har potential att lyfta din cykling till helt nya nivåer. Tack vare en väl avvägd mix av slagkraftiga komponenter och en låg totalvikt funkar den lika bra för tävling som för dina dagliga träningspass med stallkamraterna.

Nyckeln till framgång!

  • Högkvalitativ stomme i ultralätt kolfiber (CF4 III) med minst sagt imponerande trampeffektivet 
  • Tävlingsklar racegeometri med förmåga av högsta klass för oss som helst kör XC eller XCM 
  • P-FLEX teknologi - Effektivt länkage som levererar stabilitet och kontroll utan att addera onödig vikt 
  • Högklassiga dämpare med 120/100 mm i slaglängd som effektivt sväljer underlagets ojämnheter
  • Slagkraftig 1x-drivlina med 12-växlar från kvalitetssäkra Shimano (SLX/XT/Deore) och Race Face (Aeffect)
  • Hydrauliska skivbromsar från Shimano (SLX) som ser till att du alltid har pålitlig bromsverkan
  • Stabila 29-tummare med aggressiva kvalitetsdäck från Maxxis (Minion DHR II)
  • Utrustad med en höj-/sänkbar sadelstolpe från Merida (COMP TR)

Imponerande stomme med finstämd racegeometri som sätter fokus på fart

Stommen utgörs av en lätt ram i kolfiber med en modern geometri som har flack styrvinkel, brant sätevinkel och lite längre hjulbas. Sammantaget sätter ramen dig i en tydligt central position för bästa möjliga trampeffektivitet, vilket i sin tur säkrar optimalt grepp i kurvorna och i tekniska klättringar. Ramen har P-FLEX upphängning som både är lättare och styvare och levererar 100 mm slaglängd så att du kan fokusera på att briljera i höga hastigheter. Den kompressionseffektiva upphängningen ger en grym kraftöverföring och den är dessutom imponerande lätt, så all den kraft du investerar omvandlas till vägvinnande hastighet och ser till att du kan plock hem medaljer av lite ädlare valörer. 

Dräpande dämparkonfiguration som effektivt sväljer alla ojämnheter

I nosen sitter en RockShox SID och baktill en FOX DPS Performance Elite, och tack vare 120/100mm fjädringsväg så sväljer cykeln effektivt underlagets ojämnheter och ser till att du kan köra med maximal kontroll och fullt tryck på pedalerna i alla lägen. När det blir stökigt i spåren så är en dropper post nästan obligatoriskt, så självklart är cykeln redan från start utrustad med en höj-/sänkbar sadelstolpe som styrs via ett lättåtkomligt reglage.

Slagkraftig 1x-drivlina samt kraftfulla hydrauliska skivbromsar

För att kunna bemästra allt från plan grusvägsrallyn till branta uppförsbackar i stökig terräng så är den bestyckad med en näst intill bergsäker drivlina med 12 slagkraftig växlar, vilket borgar för hög precision och ett imponerande brett register. Eftersom cykeln gillar höga farter är den utrustad med effektiva hydrauliska skivbromsar, vilket ger föredömlig kontroll och ser till att du alltid har bästa bromsverkan oavsett underlag, väder eller årstid.

Högklassigt hjulset med greppsäkra däck för dig som vill pusha gränserna 

Modellen har ett hjulset med stabila 29-tummare som tack vare sin kvalitetsdäck rullar snabbt och ser till att du utan problem flyter fram över både stock och sten. Den lämpar sig som bäst när det går undan och det gör det ofta på den här cykeln... det kommer definitivt inte vara materialet som sätter gränserna på dina rundor! För dig som söker det absolut snabbaste för stigsmiskning eller tävling - säg hej till din nya bästa vän. Oavsett om du jagar STRAVA KOM eller ett blänkande SM-guld - NINETY-SIX 6000 levererar fullt ös, överallt.

Även taggad i

Egenskaper
Information om cykelns specifikation: Information om cykelns specifikation På grund av rådande världsläge kan vissa av cykelns komponenter skilja sig mot vad som anges i specifikationen och vad som syns på bilderna. Tillverkaren kan utan förvarning ersätta komponenterna i ordinarie specifikation till likvärdiga komponenter.
Artikelnummer: 0072644
Varumärke:MERIDA
Variant:Silver/Silver
Specifikation
Hjulstorlek: 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

29"
Personalisering:Mountainbiking
Produktserie:Merida NINETY-SIX 6000
Modellserie:Merida NINETY-SIX
Kön:Unisex
Damspecifik: 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Tillverkarens färg:SILVER/SILVER
Årsmodell:2022
Vikt (enligt tillverkaren):12 kg
Hemsida tillverkare:www.merida-bikes.com/sv-se/bike/3023/ninety-six-6000
Elcykel:Nej
Din längd: 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Passar Längd (cm):-
Typ av broms: 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar: 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

12-växlad (1 x 12)
Växelreglageserie:Shimano XT
Bakväxelserie: 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus GX Eagle
Tourney   GX    
NX Eagle
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano SLX
Modellserie:Merida NINETY-SIX
Ramset
Ramstorlek:-
Ram:NINETY-SIX CF4 III
Rammaterial: 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Kolfiber
Framgaffel:Rock Shox SID
Framgaffel, typ av fjäder:Luftfjäder
Slaglängd fram: 

Slaglängd fram

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

En hel del hybridcyklar har också stötdämpning fram, runt 60-80 mm slaglängd för att öka komforten. Detta ska inte ses som något som gör att cykeln går att använda som mountainbike, utan är främst för att öka komforten på grusvägar och plattare stigar eller spår.

120 mm
Låsbar framgaffel?: 

Låsbar framgaffel?

Låsbar innebär att fjädringens rörelse låses i en position (alternativt begränsas) för att underlätta när man t.ex. cyklar i branta uppförsbackar eller i slät terräng.

Olika tillverkare hanterar detta på olika sätt. Vissa fjädringar blir helt låsta (stumma) medan andra har valt att t.ex. bromsa upp kompressionsdämpningen.

Via reglage på framgaffeln
Bakdämpare:Fox DPS Performance Elite
Bakgaffeltyp: 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Dämpad
Låsbar bakdämpare?: 

Låsbar bakdämpare?

Låsbar innebär att fjädringens rörelse låses i en position (alternativt begränsas) för att underlätta när man t.ex. cyklar i branta uppförsbackar eller i slät terräng.

Olika tillverkare hanterar detta på olika sätt. Vissa fjädringar blir helt låsta (stumma) medan andra har valt att t.ex. bromsa upp kompressionsdämpningen.

Via reglage på styret
Slaglängd bak: 

Slaglängd bak

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

100mm
Hjul
Framnav:Shimano SLX, 110x15 mm, 32 H, centerlock
Baknav:Shimano SLX, 148x12 mm, 32 H, centerlock
Ekrar:32
Fälgar:MERIDA EXPERT TR, 29 mm inner width, aluminium, Tubeless ready
Framdäck:Maxxis Minion DHR II, 29x2.3", TR EXO 3C MaxxTerra
Bakdäck:Maxxis Minion DHR II, 29x2.3", TR EXO 3C MaxxTerra
Däckdimension:58-622
Drivlina
Växelreglage:Shimano XT, Multi Release
Framväxel:No
Bakväxel:Shimano SLX M7100 Shadow+
Vevlager:Race Face BSA 68/73 – 24mm
Kassett:Shimano Deore M6100, 10-51T, 12-speed
Komponenter
Frambroms:Shimano SLX M7120
Bakbroms:Shimano SLX M7110
Styrlager:MERIDA-8151 1-1/8"-1.5" cartridge bearing set
Styre:MERIDA EXPERT CC, aluminium, 760 mm width, flat
Styrstam:MERIDA TEAM CC II, aluminium, 31.8 mm, -8°
Sadelstolpe:MERIDA COMP TR, 30.9 mm, 0 mm setback, Travel: 125 mm (S) - 150 mm (M/L) - 175 mm (XL/XXL)
Pedaler:Ingår ej
Handtag/Styrlinda:Rock Shox TwistLoc grip
Storlekstabell
Recensioner

Andra produkter i serien Merida NINETY-SIX 6000

Merida Ninety-Six 6000
I lager. Leveranstid: 7–10 dagar

Liknande Produkter

Merida One-Twenty 600
I lager. Leveranstid: 7–10 dagar
Merida One-Forty 700
I lager
Merida MTB One-Sixty 500
I lager
Merida MTB One-Forty 500
I lager
 
 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Meny

Varukorg(0 artiklar )

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan