• Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Räntefri delbetalning med SVEA
Tillbaka
Cyklar  Mountainbike MTB  Heldämpad MTB  Merida One-Forty 700

Merida One-Forty 700

Merida One-Forty 700
Beskrivning

Lekfull hoj som prioriterar maximalt flyt ute i den ojämna terrängen

Kompetenta Merida ONE-FORTY 700 har en flack gaffelvinkel på 65 grader och hela 80 grader sätevinkel är vinklar som inte bara ser bra ut på papperet - utan som verkligen fungerar i verkligheten! En vass heldämpad hoj för enduro-/allmountain som tack vare moderna teknologier och smart design ser till att du kan tackla betydligt tuffare utmaningar än vad fjädringsvägen egentligen tillåter. Komfortabel och effektiv trampposition men samtidigt vansinnigt stabil utför. Lätt och robust stomme med ram Aluminium, högklassiga dämpare, en slagkraftig 12-delad drivlina från samt 4-kolvs skivbromsar som ger pålitlig bromskraft när du behöver det. Den här versionen av ONE-FORTY passar lika bra på snabba flowstigar som grova, branta endurospår. Världens bästa stigcykel? Många påstår det!

Nyckeln till framgång!

  • Stomme i trippelreducerad aluminium (Prolite 66) med imponerande trampeffektivet 
  • Modern trailgeometri som verkligen fungerar i verkligheten och ger hojen en helt fantastisk balans
  • Känsligt länkage som levererar både stabilitet, dämpning och mästerlig kontroll
  • Tack vare dämpare med 150/143 mm fjädringsväg så sväljer den effektivt underlagets alla ojämnheter
  • Extremt slagkraftig 1x-drivlina med 12 näst intill bergsäkra växlar från Shimano (SLX)
  • Hydrauliska skivbromsar med 4-kolvsok som ger effektiv bromsverkan oavsett underlag, väder eller årstid.
  • Robusta 29-tummare med 2,5/2,4" breda kvalitetsdäck från Maxxis (Minion DHF/Dissector)
  • Levereras med en höj och sänkbar sadelstolpe redan från start
  • Utrustad med WIRE PORT-teknologi och gjängat BSA vevlager

Trippelreducerad aluminiumram med en ultramodern trailgeometri 

Den uppdaterade trippelreducerade aluminiumramen har funktioner och detaljer som gör livet i skogen enklare och roligare. Den ultramoderna geometrin sätter dig i perfekt position för bästa trampeffekt, samtidig som den ger en fanstastisk balans mellan fram- och bakhjul. Den låga ramen och sadelröret gör det enklare att välja mellan olika storlekar beroende av vad du som cyklist föredrar av stabilitet och lekfullhet. Ju större storlek desto mer progressiv är ramen (behöver mer kraft for att använda 100% av slaglängden). Varför? För att större ryttare oftast väger mer och de som väljer en längre ram i förhållande till kroppslängd - önskar ofta att köra sjukt fort. Då är det extra viktig med ett upphäng som hjälper dig mycket när du behöver det som mest. När hela världen pekar nedåt hjälper den flacka styrvinkeln dig att hålla stadig kurs med extrem precision.

Det genomtänkta länkaget skapar känslan av nästan bottenlös dämpning, vilket ser till att du enkelt kan hantera alla typer av stökiga överraskningar ute i spåren. Men det kanske mest imponerande av allt, den gör det med full trampeffektivitet och den svarar alltid villigt när du känner för att öka på takten. Den levereras givetvis med en lång dropper, WIRE PORT-teknologi och gjängat BSA vevlager.

Dräpande dämparkonfiguration i kombination med ett högklassigt länkage

Fjädring och dämpning hanteras av Marzocchi och Rock Shox så du är väl omhändertagen, framtill sitter en Z1 och baktill en Deluxe Select+, och tack vare 150/143 mm fjädringsväg så sväljer de glupskt alla ojämnheter och ser till att du kan köra med full kontroll även när lutningen börjar bli skäggig. De låsbara dämparna kan optimeras efter körstil, vilket både ger ökad trampeffektivitet och ser till att du kan stå på för fullt oavsett vilket underlag eller lutnings som gäller för stunden. När det blir stökigt i branterna är en dropper post numera nästan obligatoriskt och självklart så är även ONE-FORTY 700 utrustad med en höj och sänkbar sadelstolpe redan från start.

Slagkraftig 1x-drivlina med vass prestanda samt kraftfulla skivbromsar 

För att kunna bemästra allt från snabb stigcykling till tuffa klättringar i stökig terräng så är den bestyckad med en slagkraftig drivlina med 12 växlar, vilket borgar för pålitlig prestanda i form av en användarvänlig utväxling, hög precision och näst intill bergsäker funktion. Och eftersom cykeln gillar höga farter är den utrustad med effektiva hydrauliska skivbromsar med 4-kolvsok från Shimano (SLX), vilket ger föredömlig kontroll och ser till att du alltid har bästa möjliga bromsverkan oavsett underlag, väder eller årstid.

Robust hjulset med greppsäker markkontakt även i riktigt stökig terräng

Hjulsetet utgörs av ett par robusta 29-tummare och dess stabila aluminiumfälgar har försetts med däck med 2,5/2,4" bredd (men klar bredd upp till 2.6") som alltid är klart för drabbning. Däcken levererar greppsäker markkontakt och briljerar på nästan alla typer av underlag, vilket i praktiken innebär att du kan köra galet snabbt även i riktigt stökig terräng. 

Även taggad i

Egenskaper
Information om cykelns specifikation: Information om cykelns specifikation På grund av rådande världsläge kan vissa av cykelns komponenter skilja sig mot vad som anges i specifikationen och vad som syns på bilderna. Tillverkaren kan utan förvarning ersätta komponenterna i ordinarie specifikation till likvärdiga komponenter.
Artikelnummer: 0072656
Varumärke:MERIDA
Variant:Teal/Black
Tillverkarens artikelnummer:-
Specifikation
Personalisering:Mountainbiking
Produktserie:Merida ONE-FORTY
Modellserie:Merida ONE-FORTY
Kön:Unisex
Damspecifik: 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Tillverkarens färg:TEAL/BLACK
Årsmodell:2022
Vikt (enligt tillverkaren):16,28 kg M
Hemsida tillverkare:www.merida-bikes.com/en-gb/bike/3009/ONE-FORTY+700
Elcykel:Nej
Din längd: 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Passar Längd (cm):-
Typ av broms: 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar: 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

12-växlad (1 x 12)
Växelreglageserie:Shimano XT
Framväxelserie: 

Framväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Ingen framväxel
Bakväxelserie: 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus GX Eagle
Tourney   GX    
NX Eagle
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano SLX
Modellserie:Merida ONE-FORTY
Ramset
Ramstorlek:-
Ram:ONE-FORTY LITE III, 143 mm suspension travel 29", material: aluminium, 29x2.5" max. wheelsize, 148x12mm axle standard, BSA bottom bracket standard
Rammaterial: 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Aluminium
Framgaffel:Marzocchi Z1, Air, 150mm suspension travel, tapered, 44mm fork offset, 29x2.6" max. wheelsize
Framgaffeltyp: 

Framgaffeltyp

En dämpad framgaffel är idag standard på mountainbikes, helt enkelt för att klara av den terräng som cykeln används i. Det finns även en hel del hybridcyklar med dämpade framgafflar, för att ge dig lite mer komfort på grusvägar och eventuella skogsstigar. Om du ska cykla i skog eller på lättare stigar, alternativt mycket grusväg, så är en dämpad framgaffel ett bra val!

Stela framgafflar återfinns på standard, racer och hybridcyklar, och lämpar sig bäst för cyklar som mestadels ska befinna sig på asfalt. Du får en lättare cykel, en cykel som känns rappare och en cykel som upplevs svara bättre på dina rörelser. Vissa nischade cyklar som fatbikes och touringcyklar har också stela framgafflar, men då kompenseras det oftast med väldigt breda och rejäla däck för att återge lite av komfortkänslan. Om du ska cykla på främst asfalt, och kanske någon snällare grusväg så är en stel framgaffel helt rätt för dig!

Dämpad
Framgaffel, typ av fjäder:Luftfjäder
Slaglängd fram: 

Slaglängd fram

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

En hel del hybridcyklar har också stötdämpning fram, runt 60-80 mm slaglängd för att öka komforten. Detta ska inte ses som något som gör att cykeln går att använda som mountainbike, utan är främst för att öka komforten på grusvägar och plattare stigar eller spår.

150 mm
Låsbar framgaffel?: 

Låsbar framgaffel?

Låsbar innebär att fjädringens rörelse låses i en position (alternativt begränsas) för att underlätta när man t.ex. cyklar i branta uppförsbackar eller i slät terräng.

Olika tillverkare hanterar detta på olika sätt. Vissa fjädringar blir helt låsta (stumma) medan andra har valt att t.ex. bromsa upp kompressionsdämpningen.

Via reglage på framgaffeln
Bakdämpare:Rock Shox Deluxe Select+, lockout
Bakgaffeltyp: 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Dämpad
Låsbar bakdämpare?: 

Låsbar bakdämpare?

Låsbar innebär att fjädringens rörelse låses i en position (alternativt begränsas) för att underlätta när man t.ex. cyklar i branta uppförsbackar eller i slät terräng.

Olika tillverkare hanterar detta på olika sätt. Vissa fjädringar blir helt låsta (stumma) medan andra har valt att t.ex. bromsa upp kompressionsdämpningen.

Via reglage på bakdämparen
Slaglängd bak: 

Slaglängd bak

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

143 mm
Hjul
Framnav:Shimano SLX, 110x15mm width front hub, 32 spoke holes, centerlock
Baknav:Shimano SLX, 148x12mm width rear hub, 32 spoke holes, Centerlock
Fälgar:Merida EXPERT TR, 29mm inner width, aluminium, Tubeless ready (tubeless tape and valves not included)
Framdäck:Maxxis Minion DHF, 29x2.5", fold, TR EXO 3C MaxxTera
Bakdäck:Maxxis Dissector, 29x2.4", fold, TR EXO+ MaxxTerra
Drivlina
Växelreglage:Shimano XT, multi release
Bakväxel:Shimano SLX M7100 Shadow+ SGS
Vevlager:Race Face BSA 68/73 – 24mm
Vevparti:-
Kedja:KMC X12
Kassett:Shimano Deore M6100, 10-51 Teeth, 12 speed
Komponenter
Frambroms:Shimano SLX M7120, 4 piston
Bromsskiva fram:Shimano RT64, 203mm
Bakbroms:Shimano SLX M7120, 4 piston
Bromsskiva bak:Shimano RT64, 203mm
Styrlager:MERIDA 8158
Styre:-
Styrstam:MERIDA EXPERT eTRII, aluminum, 35mm diameter, 0° stem angle, 50mm
Sadelstolpe:MERIDA TEAM TR, 34.9mm diameter, 10mm setback, 30-230mm travel seatpost
Sadel:MERIDA EXPERT SL, V-Mount, incl. Merida MINITOOL.
Handtag/Styrlinda:MERIDA EXPERT EC
Storlekstabell
Recensioner

Andra produkter i serien Merida ONE-FORTY

Merida One-Forty 8000
I lager. Leveranstid: 7–10 dagar
Merida Heldämpad MTB One-Forty 7000 Chameleon Green/Black
I lager. Leveranstid: 7–10 dagar

Liknande Produkter

Merida One-Twenty 600
I lager. Leveranstid: 7–10 dagar
Merida MTB One-Sixty 500
I lager
Merida One-Forty 700
I lager
Merida MTB One-Forty 500
I lager
 
 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Meny

Varukorg(0 artiklar )

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan