• Cykelservice i världsklass
Tillbaka
Cyklopedin  Intervjuer  Mer cykling till fler tjejer

Vi fick en pratstund med Jessica Clarén

Att få fler tjejer att cykla och att förändra cykelbranschen till att kännas mer välkomnande för alla – det var grundtanken när Jessica Clarén drog igång nätverket She rides.

Mer cykling till fler tjejer

– Jag ville först och främst att fler tjejer skulle känna sig välkomna. Men i och med att jag är för jämlikhet exkluderar vi inte någon. Även män är välkomna på till exempel våra träningar. Bara dom inte gubbrycker, skrattar Jessica.

Text: Niclas Sjögren, Foto: Lina Bylund

Jessica Clarén har jobbat med träning och hälsa sen förra århundradet. Hon var med när löpningen sa boom i början av 2000-talet och hon har inspirerat tusentals och åter tusentals på plattformar som insta och bloggar. I början av 2014 dök det upp ännu en idé. Denna gång handlade det om att entusiasmera tjejer i allmänhet till cykling i synnerhet. She rides var till början en facebookgrupp som blev ett community för cyklande tjejer. Idag är det även en cykelklubb och ett elitsatsande lag som ska tävla i mountainbike. Men cykling som tränings- och tävlingsform var från början inget som Jessica brydde sig om. Första försöket på en sportcykel gjordes på pojkvännens (triathlet) inrådan på en tempocykel. Det blev givetvis en nära döden-upplevelse och efter att ha krånglat sig fram på Kungsholmen slängde Jessica cykeln ifrån sig och sålde den omedelbart.
– Men några år senare var jag med i ett samarbete mellan Cykelvasan och bloggportalen som jag drev då. Den gången handlade det om mountainbike. Och då fick jag testa och cykla på mina villkor. Det var självklart skitkul, så där började jag på riktigt. Och när jag gör något så gör jag det alltid till 150 procent eller så gör jag det inte alls. Jag gick verkligen all in.

Väl på väg in i cykelsvängen upptäckte Jessica emellertid att den där självklara och positiva energin som hon funnit i övriga träningssammanhang var lite annorlunda. Värderingar, ideal, etikett och... ja, just det, det var en ganska mansdominerad värld. Det var inte bara att man skulle ha skalmarna utanpå hjälmremmarna utan man kunde som kvinna även förvänta sig lite mansplaining och några välmenande klappar på huvudet.

– När man går in på en cykelbutik är det troligaste att du stöter på manlig personal så klart. Och visst, de flesta män är ju härliga men det finns strukturer att ändra på för att tjejer ska våga ta för sig. För bara några år sedan var alla produkter i princip gjorda av män för män.

Det behövdes nåt annat, nåt annorlunda. Det var därför jag startade She rides. Jag tog med mig viben från övriga träningsbranschen. Det där jag har gjort med till exempel Nike under många år – att boosta träningsglädje. Där har cykelbranschen legat långt efter resten av träningsbranschen. 20 till 30 år efter.

– Jag förstår att det är svårt att ändra bara så där... men kolla på tävlingscykling i Sverige – visst har vi duktiga män, men det är kvinnorna som lyckats bäst internationellt. OS-guld och VM-guld, senaste åren. Svenska tjejer måste få tävla på samma premisser och med samma prispengar som männen om vi ska komma nån vart. Det spelar ingen roll att det just nu är fler män som tävlar och att det är hårdare konkurrens i herrklassen på till exempel Cykelvasan.

She rides började alltså som en Facebookgrupp. Idag är man drygt 2 500 medlemmar och det anordnas bland annat träningar, resor och annat som kan inspirera till cykling. Först och främst vänder man sig givetvis till tjejer men det har visat sig att även killar gillar avslappnade och välkomnande vibes.

– Jag är ju för jämställdhet, säger Jessica. Och för mig omfattar detta därför även att välkomna män.

Men är det inte lätt att männen tar över då?

– Nej, nej (skratt). Det går inte. Nej. Det händer ofta att jag läxar upp killarna som är med. Till exempel när vi cyklar och dom gör såna där typiska gubbryck.

Gubbryck?

– Ja, du vet det kan ju vara en tjej som tar med sin man. Till exempel i somras. Vi var 15-20 tjejer. Så ligger mannen där bak på hjul. Och sen kommer vi till nån backe och då ska han gå upp rycka sönder gruppen. Jag blir galen. Men då läxar jag upp dom: ”dom där gubbrycken bara förstör för gruppen så det slutar ni upp med”. Okej, även tjejer kan ju gubbrycka men då säger jag åt dom också.

Det är 2018. Sverige har världens första uttalade feministiska regering och är utsett till EU:s mest jämställda land. Behövs verkligen She rides?

– Det svenska samhället är inte alls jämställt. Och ser man på cykelvärlden överhuvudtaget så behövs det verkligen någon som driver frågan framåt. Alla jag pratar med, män och kvinnor, är solklart för jämställdhet. Alltså, ingen är väl emot? Men även om alla är medvetna om detta så händer inget om inte någon verkligen driver frågan. Och där behövs She rides.

SHE RIDES

Är en cykelcommunity och Facebookgrupp samt en cykelklubb. I år satsar man, tillsammans med Cykloteket, även på ett MTB-lag. Cykloteket förser laget med Scottcyklar, service och prylar. Under året kommer tjejerna från teamet dyka upp i olika sammanhang tillsammans med Cykloteket. Till exempel på kundkvällar i butik, cykling med Cykloteket-kunder, MTB-lägret i Lida och mycket annat som inspirerar till roligare cykling speciellt för tjejer.

TEAM SHE RIDES PROGRAMFÖRKLARING:

Vi vill i enad trupp ta plats och lämna avtryck på ett antal startlinjer runtom i landet, med långloppscupen Mitsubishi MTB Challenge, Cykelvasan och internationella etapplopp som främsta mål. Vi vill ha tiodubbelt fler startande kvinnor. Vi vill ha separata damstarter i mountainbike. Vi vill tävla på samma villkor som herrarna, men utifrån våra förutsättningar.

SNABBA FAKTA OM JESSICA CLARÉN

Fullständigt namn: Jessica Clarén
Född: Österlen 1978
Bor: Tyresö
Längd, vikt, watt: 176, 66, FTP 270
Civilstånd: Sambo.
Yrkesroll: Jobbar med digitala medier och content. Balanserar upp det digitala med att vara en av Sveriges mest anlitade inspiratörer inom hälsa.
Träningstid per vecka: 10 till 15 timmar.
Äter: Just nu dille på rostad spetskål med olivolja, rosmarin och citronsaft. Annars gluten- och laktosfritt.
Dricker: Älskar rödtjut, dyrt och kraftfullt. Till exempel Barolo Tre Ciabót 2013. Annars vatten och på sadeln Maurten.
Mina cyklar: Scott Spark RC World Cup, hjul:  DT XRC 1200 Spline 22.5, Scott Addict RC och Scott Addict CX.
Målbild 2018: SM MTB XCM och Cykelvasan främst.

Tittar på: Netflix och HBO.
Undrar över: Hur svårt ska det vara att få till enskilda damstarter och lika prispengar för herrar och damer?
När jag får en timme över: Slänger jag mig i soffan med ett glas rött och kör igång ett seriemaraton. Det gör mig glad: Solen i ansiktet, min sambo och hundar, ett leende på stan, vänskap och människor som lyfter varandra.
Två viktiga: Kaffe på morgonen (helst på sängen) och snabba hjul.
Tre tips till bättre cykling: Våga tänja på ramarna lite, se till att träna (smart och balanserat) men framförallt: ha kul.
Team She rides är: Sue Paz, Ingrid Kjellström, Sara Öberg Hanna Näslund och Jessica Clarén.
Här hittar du digitala Jessica:
Podd: Ett jädra liv med Swica och Clarén
www.jessicaclaren.com
www.sherides.se
Intagram: jessicaclaren

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.