• Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Räntefri delbetalning med SVEA
Tillbaka
Cyklopedin  Reportage  Cyklopedin är död!

Cyklopedin är död - Länge leve Cyklopedin Online!

Efter 21 år och 30 utgåvor av Cyklotekets omtyckta kundmagasin Cyklopedin avslutades 2018 en epok när man inte längre kommer jobba med den i tryckt form. Samtidigt har Cyklopedin Online premiär – ett digitalt magasin fullproppat med lika mycket matnyttig information om cykling, kryddat med guider, tester, mektips, film och mycket, mycket annat.

Cyklopedin är död!

Nu tar vi steget in i framtiden och blir helt digitala, säger Cyklotekets marknadschef Lars Frick med glimten i ögat. Faktum är att det är ett beslut som vuxit fram under några år. Även om väldigt många kunder och branschfolk uppskattat vårt magasin, kände vi att det var dags att släppa taget om pappersvarianten av Cyklopedin. Nu kan vi bli mer flexibla med när vi släpper nytt content, bli mer aktuella och behöver inte vänta på fasta deadlines. Samtidigt gör vi ju en insats för miljön och slösar inte så mycket på papper längre, lägger han till. Som mest har Cyklopedin haft 100.000 ex som upplaga, med råge Sveriges största cykelmagasin, och distribuerats till kundklubben, via butikerna och även vid externa event.

Cyklopedin startade som en idé bland personalen när Cykloteket bara hade en butik och inte alls motsvarade den storlek på butikskedjor som normalt håller sig med egen katalog. ”Cykelcity har ju en katalog. Kan inte vi göra en egen, men lite mer som en tidning med reportage”, gick samtalet hösten 1996 på Torsgatan där Cykloteket då låg. ”Jovisst!” svarade dåvarande ägaren Michele Lanza glatt. ”Men vet vi hur man gör då?” ”Nej”, svarade Danne Sjunnesson, som då jobbade som säljare i butiken. ”Men vi kan väl lära oss!” Resten är, som man säger, historia. Med undantag för ett år (1999, då Danne redan hade slutat och ingen annan ännu hunnit lära sig hur datorn och layoutprogrammet fungerade) har Cyklopedin tillverkats in-house på Cykloteket. Allt - från content, via fotografering till layout - har knåpats ihop under vinterns mörka timmar när det varit lugnare i butiken.

- Det har blivit många och långa kvällar vid datorn, och i början sov vi alltid kvar på jobbet natten innan lämning till tryckeriet, säger Jonas Forss som tillsammans med Lars Frick varit med från första numret av Cyklopedin, som ständig chefredaktör och fortfarande jobbar kvar.  
- En del bildtexter har vi fått stryka dagen efter, när vi insett att vi kanske blev väl kreativa sent kvällen innan, skrattar Jonas.
Just texterna är det som oftast lyfts fram som Cyklopedins positiva särart. Med en tonalitet som andas personlighet, har kunderna känt igen sig när de läst Cyklopedin och sen träffat personal i butikerna som formulerat sig likadant. På så sätt har Cyklopedin också känts mer autentisk än andra byråproducerade kundtidningar.

När nu Cyklopedin blir helt digital kommer man fortsätta jobba med ett content som håller hög kvalitet och även fortsätta samarbete med externa skribenter och fotografer, som man börjat jobba med de senaste åren.

- För oss är det viktigt att kunderna fortsätter att uppleva Cyklopedin som den perfekta guiden för den som vill veta mer om cykel, både före köp och efter, säger Lars Frick. Vi har ju tidigare satt ribban högt, och nu vill vi bli snabbare med nyheter och även kunna lägga till filmade inslag till Cyklopedin. Vi kommer t.ex. göra en filmserie under våren med de vanligaste tipsen för den som vill lära sig meka själv. Samtidigt är det ju enkelt att bli mer relevant om man kan länka till de produkter som kunderna också behöver för att själva meka med cykeln.

Ett argument för att behålla Cyklopedin i tryckt form har varit att kunderna uppskattat att kunna läsa magasinet lite var som helst (läs; på toa), och inte vara beroende av att sitta vid en dator, men med en bra, mobilanpassad webbsida idag är det ännu mer tillgängligt i mobilen, och den har ju alla ändå ständigt med sig.
- Vi vill vara där för kunderna så snart de undrar något kring cykel eller cykling, säger Lars Frick. Oavsett man vill veta någon teknisk detalj eller om man bara vill bli inspirerade av vad någon annan upplevt på cykelsadeln. Vi kommer även ha en blogg på Cyklopedin Online med flera intressanta personligheter att följa och mängder med filmade inslag.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Meny

Varukorg(0 artiklar )

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan