Det finns alltid plats och möjlighet att köpa en till. Breddandet av cykeln som tingest har hjälpt till med detta. För tjugo år sedan räckte det med en racer och en MTB. Cyclocross var något man sett på bild i utländska magasin och var svåråtkomliga i Sverige. En standardcykel som man kunde ställa vid pendeltågsstationen kunde vara bra också, om man riktigt tog ut svängarna, sen räckte det. Nu är det inga problem att komma upp i tio cyklar om man vill vara lite i framkant. En cyclocross för gräsmattesprättande, en gravelbike för lite längre och lugnare turer på grusvägarna. En landsvägscykel för turerna på släta asfaltvägar. Olika grader av dämpning på skogscykel. Heldämpad, framdämpad, odämpad, lång fjädringsväg, kort fjädringsväg.
Bara plånboken sätter begränsningen. En vacker tanke med så många olika cyklar, kanske inte minst för cykelhandeln, men möjligheten att skaffa tio olika cyklar har ju endast ett fåtal tyvärr. Det spricker på grund av platsbrist, pengabrist, förståelse-från-partner-brist, eller annan anledning. Om jag ska utgå från mig själv, vilket jag är väldigt förtjust i att göra i denna spalt, är det av olika anledningar svårt för mig att hålla nere antalet. Ett skäl är att jag byter primär-cykel, alltså den som jag använder 95% av mitt cyklande, alldeles för sällan. Om jag skulle göra som de flesta som tävlar gör, sälja sin tävlingshoj efter säsongens slut och därmed inte tappa så mycket värde på den, och köpa en ny varje vår, skulle det vara lättare att inte förlora så mycket slantar varje gång jag säljer.