• Cykelservice i världsklass
  • Enormt utbud av cykel
  • Räntefri delbetalning med SVEA
Tillbaka
Cyklopedin  Reportage  Världens cykelvänligaste städer

Enligt "The Copenhagenize Index"

Stockholm bra – men borta bäst!Om man ser positivt på tillvaron kan man säga att Stockholm har en enorm potential som cykelstad. Är man lite mer negativt lagd ser man att många städer känns enormt mycket modernare när det gäller persontransporter. Låt oss drömma oss bort för ett slag. Till städer som tagit cyklingen på allvar. Och gjort det länge.

Världens cykelvänligaste städer

Om vi sträcker på halsen något och tittar ut över världen ser vi att det är ganska många städer som kommit längre än Stockholm när det gäller att modernisera stadsbilden. Så gott som samtliga stadsplanerare i västvärlden är överens om att bilen inte är den slutgiltiga lösningen för persontransporter i storstädernas stadskärnor.

Text: Niclas Sjögren, från Cyklopedin 2016 #2.

Många menar till och med att bilen är omodern även när det gäller persontransporter från närförorterna till själva stadskärnorna. Och du som läser denna artikel tycker nog inte att det är så långsökt att påstå att cykeln är en del av det som ska modernisera till exempel Stockholm och göra miljön renare, trafiken trevligare och folk friskare. Har man sett Fredrik Gerttens dokumentär Bikes vs Cars inser man dock att det är en lång väg att gå. Eller kanske cykla om man så vill. Och reser man till tigerekonomierna i Asien är städerna igenkorkade av bilköer – ett märkligt misstag med tanke på att det för ett par decennier sedan var cyklande människor som dominerade stadsbilden. Men kanske är det en utvecklingsfas i den urbana miljön som man inte kommer undan. Med ekonomisk tillväxt från låg nivå är bilepoken ett nödvändigt ont. Låt oss därför titta på några bra exempel på städer som är på väg ut ur mörkret.

De stora bilföretagen i USA (samt deras underleverantörer och samarbetspartners) har under decennier köpt upp till exempel spårvagnsföretag i bland annat Los Angeles. Utan att vara alltför konspiratoriskt lagd kan man anta att detta kommit att gynna tillväxten för bilpendling. Då förstår man att billobbyn är mäktig och knappast kommer att lägga fingrarna emellan när det gäller att tillåta förbättringar för cyklister som är ett stort hot mot bilförsäljningen. I detta sammanhang är det därför extra jublande glatt att en stad som Portland de facto har ungefär lika många procent pendlande cyklister som Stockholm (uppskattningsvis sex procent). Myndigheterna i Portland menar att cyklingen under de senaste 20 åren fyrdubblats utan att man märkt av någon ökning i olyckor. Det kallas trafikplanering. Dessutom är staden begåvad med världens kanske skönaste cykel- och cykelprylskultur. Här bubblar det av nytänkande och cykelbutikerna är de självklara mötesplatserna vare sig du vill klunka en lokal lager eller svepa en bäcksvart ristretto.

En av världens härligaste storstäder är Amsterdam. Det beror definitivt inte på deras ”kaffeaffärer” (författarens översättning), utan det härrör snarare från den avslappnade attityden inför persontransporter. Inte nog med att vissa beräkningar gör gällande att det finns upp till 700 000 cyklar i staden, här visar man också en stor respekt för den cyklande populationen. Gångtrafikanter, andra än svenska turister, vimsar sällan i cykelbanorna. Cyklande poliser har man massor av sedan 15 år tillbaka och när det gäller personförflyttningar står cykling för mellan 30 och 50 procent, beroende hur du mäter. Dessa höga siffror är inte så märkliga när man vet att invånarna här 1994 kunde folkomrösta hur man skulle komma att planera infrastrukturen för persontransporter. Resultat var ett rungande ”vi vill göra det bättre för cyklisterna”. Och det gjorde man. Idag finns 400 kilometer riktigt bra cykelbanor. Dessutom cyklar man flitigt utöver dessa också. En annan ganska tydlig indikation på att myndigheterna tar cykling på allvar är också att det vid centralstationen i Amsterdam finns plats för inte mindre än 7000 cyklar. En turistattraktion för cykelnördar bara det.

Läser man Bibelns Höga visa så förstår man snart att ”störst av dem är kärleken”. Större och starkare än hat, krig och arga bilister. Och börjar man rota efter städer som gjort det bra för cyklister så kommer man förr eller senare fram till att ”störst av dem är Köpenhamn”. Och bäst. Det har faktiskt gått så långt så att man pratar om en köpenhamneffekt. Och en köpenhamnsattityd. Ett köpenhamnsindex (som rankar världens bästa cykelstäder) finns såklart redan. Samt även ett företag som lever på att konsulta smarta lösningar för storstäder som vill satsa på cykling. Givetvis heter företaget Copenhagenize design company och givetvis har man huvudkontoret i centrala Köpenhamn. För 40 år sen var Köpenhamn lika igentäppt av bilar som alla andra storstäder. Idag tar sig 45 procent av köpenhamnarna till jobb och skola med cykel. 60 procent av köpenhamnarna använder cykel varje dag. Och man har över 1000 kilometer cykelbanor. Dessutom har man fyrfiliga cykelmotorvägar, Statoilmackar som erbjuder gratis tvätt och mek för cyklister samt att du kan hyra en så kallad Bycykel med GPS och elassistans för att verkligen göra stan på enklaste och roligaste vis.

Vi som gör Cyklopedin skulle kunna fortsätta att plussa för Köpenhamn i ett helt nummer till av magasinet du nu håller i handen, men det fick vi inte för ekonomiavdelningen. Alltså sammanfattar vi bara kort och gott att Köpenhamn är ett Eldorado för cyklister. Bäst i världen. Punkt.

Med tanke på allt positivt som sagts ovan om cykling i storstäder och att Stockholm aldrig någonsin rankats som en internationellt gångbar cykelstad, är det lätt att få lite mindervärdeskomplex som stockholmare. Men det var absolut inte meningen med den här texten. Förlåt. Stockholm är ju en underbar stad att cykla i. Och bättre ska det bli. En hel miljard har öronmärkts för att göra staden mer cykelvänlig. Dessutom vet alla vi som cyklar i stan att det är på cykeln man transporterar sig, rekreerar sig och roar sig bäst här i huvudstaden. Vi är vinnarna. Tillsammans gör vi staden staden bättre. Och genom att jämföra oss med de bästa kanske vi kan lyfta oss till nya höjder.

The Copenhagenize Index 2019

Listan nedan visar index för 2019 och procent för uppfyllda mål. Inom parantes är placeringarna för 2015.

1. Köpenhamn 90,2% (Köpenhamn)
2. Amsterdam 89,3% (Amsterdam)
3. Utrecht 88,4% (Utrecht)
4. Antwerpen 73,2% (Strasbourg)
5. Strasbourg 70,5% (Eindhoven)
6. Bordeaux 68,8% (Malmö)
7. Oslo 62,5% *Rising Star (Nantes) 
8. Paris 61,6% (Bordeaux) 
9. Wien 60,7% (Antwerpen)
10. Helsingfors 59,8% (Sevilla)
11. Bremen 58,9% *Nykomling (Barcelona)
12. Bogotá 58,1% *Nykomling (Berlin)
13. Barcelona 57,4% (Ljubljana)
14. Ljubljana 57,1% (Buenos Aires)
15. Berlin 56,3% (Dublin)
16. Tokyo 55,4% (Wien)
17. Taipei 54,5% *Nykomling (Paris)
18. Montreal 53,6% (Minneapolis)
19. Vancouver 53,6% (Hamburg)
20. Hamburg 52,7% (Montreal)

Bra cykelmodeller för att pendla till jobbet med:

Hybridcykel

Gravel Bike

Elcykel

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få unika rabatter, erbjudanden, de senaste nyheterna, inspiration och mycket mer!

Genom att fylla i min e-postadress godkänner jag att Cykloteket behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt Cykloteket integritetspolicy.

Meny

Varukorg(0 artiklar )

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan