Skoguide

 













GUIDE CYKELSKOR

Effektivare

Det absolut enklaste sättet att effektivisera sin cykling är att använda ett sko/pedal-system. Genom att klicka fast skon i pedalen får du ett mycket bättre rundtramp och kan bli upp till 40% mer effektiv.

Eftersom du vid ett bra rundtramp får kraft i hela pedalvarvet och använder fler stora muskelgrupper. I jämförelse mot om du inte sitter fast, då du endast trycker pedalen på nervägen. Du undviker dessutom risken att halka på pedalen. Om du tycker det låter obehagligt att sitta fast kan du fråga någon som använder sko-/pedalsystem om det är svårt. De kommer garanterat att svara; ”Nej”.
Sulan på en cykelsko är betydligt styvare än på en vanlig sko. Det gör att du får ut betydligt mer kraft och att inte pedalaxeln ska äta sig in och orsaka värk i fötterna vid långdistanscykling. Sulan har dessutom en annan vinkel än en vanlig sko också det för att optimera kraftöverföringen.

Passform

En cykelsko ska sitta bekvämt och tight på foten. Den får inte trycka i tårna, då är det bättre att prova en större storlek. På cykelskor strävar man efter att fördela trycket så jämt som möjligt runt foten för att eliminera tryckzoner. Visste du att din fot har 28 ben, 16 leder, 107 ligament och 27 muskler? Och det är också din fot som står för din slutgiltiga kraftöverföring och den utsätts för stor belastning. Lägger man för mycket tryck, eller felaktigt tryck, på foten får man; domningar, tids nog ont, samt lättare att börja frysa. Därför används ofta kardborrestraps, eller BOA-system, som bättre fördelar trycket runt foten. Samma tanke egentligen som på en slalompjäxa.

Skor efter cykeltyp

Man kan dela in cykelskor i tre huvudkategorier; racerskor, MTB-skor och allroundskor.

Racerskor är de minst gåvänliga skorna, de är stenhårda i sulan och har ingen gummering under sulan. Här är det 100% cykling och max effekt som gäller! Till skillnad från en urban- eller MTB-cyklist, som klickar i och ur ofta, så klickar en landsvägscyklist ganska sällan ur. Därför är en landsvägspedal (SPD-SL) enkelsidig och har en större anläggningsyta, vilket hjälper till att fördela trycket ytterligare och att foten kommer närmare pedalaxeln.

Till MTB- och allroundskor används nästan uteslutande Shimano SPD-pedaler. SPD-pedaler är dubbelsidiga, vilket gör att man alltid har rätt sida upp när man ska klicka i (Det finns även kombopedaler, typ M324.). Klossen, som man monterar under skon, kommer i lägre nivå än den gummerade sulan vilket gör att man kan gå omkring med skon utan att klossen tar i underlaget. SPD används även till spinning. En MTB-sko är ganska styv, ibland nästan lika styv som en racersko, det för att vara så krafteffektiv som möjligt för just cykling. Men i och med att sulan är gummerad och spurtklossen (cleats, pedalklossen) är försänkt, så är det inga problem att gå omkring med skorna.

På en allroundsko är sulan lite mjukare och har rakare vinkel, det för att få en sko som också blir bekväm att gå i. Allroundskorna har däremot oftast ett styvare parti på sulan där spurtklossen sitter.
Förstagångsköpare kan ibland uppleva att det är svårt att veta om skon sitter bra. Har delvis att göra med att sulan har en annorlunda vinkel, men främst för att sulan är så styv att det kan upplevas som att skon har dåligt hälgrepp. Det, för att de flesta som provar vanliga skor böjer på foten. När man försöker göra det på en cykelsko så följer inte den styva sulan fotens böjda form och det känns som att skon släpper i hälen. Men när man väl sitter på cykeln, har skon och foten en i stort sett fixerad position - som då naturligtvis är optimal för just cykling.

Lite om pedaler

Tidigare använde cyklister clips med remmar på pedalerna. När man sedan drog åt remmarna fick man ett bra rundtramp. Men det var en ganska bökig procedur att komma i och ur, och när de första sko/pedal-systemen kom, var de här för att stanna.
Till varje pedalpar följer det med klossar (spurtklossar) som du skruvar fast under skon och man kan efter det klicka fast skon i pedalen. I korthet funkar det lite som bindningen på en slalomskida, men med skillnaden att du inte ser var klossen är eftersom den är dold under foten. Så för en nybörjare är det svårare att klicka fast foten än att klicka ur den. Däremot när man väl har klickat fast 5-10 gånger har man lärt sig. Du kan endast komma ur pedalen genom att föra foten sidledes. Men tro oss, det är ganska lätt att lära sig att komma i och ur pedalen.


Till våra cykelskor >>


Till våra cykelpedaler >>